Kannattavuus ja Hinnoittelu : Torikahvila Kahveli
Löytty, Jyri (2010)
Löytty, Jyri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810835
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810835
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli yrityksen laskentatoimi, jonka kautta tarkasteltiin aloittavan yrityksen kannattavuutta sekä hinnoittelua. Työ tehtiin huhtikuussa 2010 avatulle Torikahvila Kahvelille, jossa työn kirjoittaja toimi toisena yrittäjänä. Tavoitteena oli luoda teoriapohjan avulla Kahvelille kannattava hinnoittelu. Torilla vallitseva kilpailu sekä yrityksen imagon rakentaminen hinnoittelun avulla loivat erityisen haasteen hinnoittelun laatimiselle.
Työssä luotiin perusta kannattavan liiketoiminnan aloittamiselle. Työ jakautui kahteen eri osaan, teoriaan sekä empiiriseen osuuteen, jotka tukevat toisiaan. Yritystoiminnan kannattavuus oli kantava teema läpi työn. Kannattavuuden tunnusluvut olivat erityisessä tarkkailussa, koska niillä luotiin pohja hinnoittelulle. Vertailemalla erilaisia hinnoittelumenetelmiä Kahvelille rakennettiin sen imagon mukainen sekä kannattava hinnoittelu.
Tavoitteisiin nähden työ oli onnistunut. Hinnoittelun ja markkinoinnin yhdistäminen on projekti, jota tässä työssä ei liiemmin käsitelty. Näiden kehittäminen tulee olemaan jatkuva prosessi.
Työssä luotiin perusta kannattavan liiketoiminnan aloittamiselle. Työ jakautui kahteen eri osaan, teoriaan sekä empiiriseen osuuteen, jotka tukevat toisiaan. Yritystoiminnan kannattavuus oli kantava teema läpi työn. Kannattavuuden tunnusluvut olivat erityisessä tarkkailussa, koska niillä luotiin pohja hinnoittelulle. Vertailemalla erilaisia hinnoittelumenetelmiä Kahvelille rakennettiin sen imagon mukainen sekä kannattava hinnoittelu.
Tavoitteisiin nähden työ oli onnistunut. Hinnoittelun ja markkinoinnin yhdistäminen on projekti, jota tässä työssä ei liiemmin käsitelty. Näiden kehittäminen tulee olemaan jatkuva prosessi.