Decreasing work caused by supplier related non-conformities : Case KONE Industrial Ltd
Hautala, Henriina (2010)
Hautala, Henriina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810817
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheen sain työnantajaltani KONE Industrialilta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten KONE Global Spares Supply voisi vähentää toimittajien virheiden aiheuttamaa työtä sekä yhdentää näiden ongelmien kommunikointia.
Toimitusketju on yhtä heikko kuin sen heikoin lenkki. Siksi on tärkeää keskittyä jokaiseen ketjun toimijaan. Tässä työssä keskitytään toimittajiin ja yritetään löytää keinoja parantaa toimittajien toimitusten laatua KONEen varaosayksikössä nimeltä Global Spares Supply.
Työn ensimmäinen osa keskittyy teoreettiseen taustaan. Ensin on esitelty tilaus-toimitusketjuja sekä niiden hallinta. Koska tämä tutkimus keskittyy toimittajiin, ostoa ja toimittajasuhteiden hallintaa on tutkittu tarkemmin. Viimeinen osa teoriaosuudesta on lainsäädäntöä, jossa tutkitaan sekä YK:n kauppalakia CISG:a että Suomen kauppalakia, sekä sitä mitä näissä laeissa säädetään myyjän velvollisuuksista.
Toinen osa keskittyy case yritykseen ja ongelmiin joita toimittajat aiheuttavat yrityksen tilaus-toimitus-ketjussa. Tämä osa kertoo, mitä pitäisi kehittää ja miksi. Viimeinen osa tarjoaa ehdotuksia kommunikoinnin kehittämiseen toimittajien kanssa. Lopuksi kerrotaan myös, miten nämä kehitysehdotukset tullaan ottamaan käyttöön.
Toimitusketju on yhtä heikko kuin sen heikoin lenkki. Siksi on tärkeää keskittyä jokaiseen ketjun toimijaan. Tässä työssä keskitytään toimittajiin ja yritetään löytää keinoja parantaa toimittajien toimitusten laatua KONEen varaosayksikössä nimeltä Global Spares Supply.
Työn ensimmäinen osa keskittyy teoreettiseen taustaan. Ensin on esitelty tilaus-toimitusketjuja sekä niiden hallinta. Koska tämä tutkimus keskittyy toimittajiin, ostoa ja toimittajasuhteiden hallintaa on tutkittu tarkemmin. Viimeinen osa teoriaosuudesta on lainsäädäntöä, jossa tutkitaan sekä YK:n kauppalakia CISG:a että Suomen kauppalakia, sekä sitä mitä näissä laeissa säädetään myyjän velvollisuuksista.
Toinen osa keskittyy case yritykseen ja ongelmiin joita toimittajat aiheuttavat yrityksen tilaus-toimitus-ketjussa. Tämä osa kertoo, mitä pitäisi kehittää ja miksi. Viimeinen osa tarjoaa ehdotuksia kommunikoinnin kehittämiseen toimittajien kanssa. Lopuksi kerrotaan myös, miten nämä kehitysehdotukset tullaan ottamaan käyttöön.