Asiakasnäkökulma lapsiperhetiimien toimintaan Lempäälässä
Rekola, Päivi (2010)
Rekola, Päivi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052710777
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052710777
Tiivistelmä
Tämä tutkimus tuo esille asiakasnäkökulmaa lapsiperhetiimien toimintaan Lempäälän kunnassa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä lapsiperheet tietävät lapsiperhetiimien toiminnasta ja selvittää lapsiperheiden odotuksia lapsiperhetiimien toiminnalle. Lisäksi tämä tutkimus selvitti, millaisia kokemuksia asiakkaana olleilla on lapsiperhetiimien toiminnasta. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa ja ymmärrystä, jonka perusteella lapsiperhetiimien toimintaa voidaan kehittää.
Tässä tutkimuksessa on varhaisen puuttumisen ja moniammatillisen yhteistyön näkökulma. On kaikkien etu, että ongelmiin puututaan ennen kuin niistä tulee moninaisia ja vaikeita. Varhain puuttumalla mahdollisuudet toimia asiakkaan hyväksi ovat laajat. Varhain puuttumista ja moniammatillista, sektorirajoja ylittävää yhteistyötä kehittämällä haetaan uusia mahdollisuuksia toimia asiakkaiden hyväksi. Lapsiperhetiimi on moniammatillinen tiimi, jonka tavoitteena on olla perheiden käytettävissä lasten ja vanhempien hyvinvointiin liittyvissä asioissa. Lapsiperhetiimin tavoitteena on tukea vanhemmuutta, tunnistaa ongelmat ja tarjota apua mahdollisimman varhain. Tavoitteena on myös tunnistaa asiakkaiden omat voimavarat ja vähentää erityispalvelujen tarvetta.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella sekä haastattelemalla. Lapsiperheillä oli mahdollisuus osallistua kyselyyn perhetuvilla viikon ajan toukokuussa 2009. Kyselyyn vastasi 22 henkilöä. Neljä asiakkaana ollutta henkilöä haastateltiin. Teemahaastattelut tehtiin toukokuun ja syyskuun välisenä aikana 2009. Kyselyt analysoitiin kvalitatiivisia ja osin myös kvantitatiivisia menetelmiä käyttäen. Haastattelut analysoitiin sisällön analyysillä.
Tutkimuksen tulosten perusteella Lempäälässä lapsiperheillä on mahdollista saada nopeasti apua ongelmia kohdatessaan. Lapsiperhetiimin tapaaminen voi sujua myönteisessä ilmapiirissä ja sen avulla voidaan järjestää monipuolista tukea perheelle. Tutkimuksen tulosten mukaan lapsiperhetiimien toiminnan markkinointia ja toiminnasta tiedottamista tulee tehostaa. Asiakkaan huomioimista ennen lapsiperhetiimin tapaamista sekä tapaamisen jälkeistä seurantaa tulee kehittää. Asiakkaalle tutun työtekijän mukana oleminen lapsiperhetiimin tapaamisessa on tärkeää. Esille nousi myös varhaisen puuttumisen haasteellisuus.
Tässä tutkimuksessa on varhaisen puuttumisen ja moniammatillisen yhteistyön näkökulma. On kaikkien etu, että ongelmiin puututaan ennen kuin niistä tulee moninaisia ja vaikeita. Varhain puuttumalla mahdollisuudet toimia asiakkaan hyväksi ovat laajat. Varhain puuttumista ja moniammatillista, sektorirajoja ylittävää yhteistyötä kehittämällä haetaan uusia mahdollisuuksia toimia asiakkaiden hyväksi. Lapsiperhetiimi on moniammatillinen tiimi, jonka tavoitteena on olla perheiden käytettävissä lasten ja vanhempien hyvinvointiin liittyvissä asioissa. Lapsiperhetiimin tavoitteena on tukea vanhemmuutta, tunnistaa ongelmat ja tarjota apua mahdollisimman varhain. Tavoitteena on myös tunnistaa asiakkaiden omat voimavarat ja vähentää erityispalvelujen tarvetta.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella sekä haastattelemalla. Lapsiperheillä oli mahdollisuus osallistua kyselyyn perhetuvilla viikon ajan toukokuussa 2009. Kyselyyn vastasi 22 henkilöä. Neljä asiakkaana ollutta henkilöä haastateltiin. Teemahaastattelut tehtiin toukokuun ja syyskuun välisenä aikana 2009. Kyselyt analysoitiin kvalitatiivisia ja osin myös kvantitatiivisia menetelmiä käyttäen. Haastattelut analysoitiin sisällön analyysillä.
Tutkimuksen tulosten perusteella Lempäälässä lapsiperheillä on mahdollista saada nopeasti apua ongelmia kohdatessaan. Lapsiperhetiimin tapaaminen voi sujua myönteisessä ilmapiirissä ja sen avulla voidaan järjestää monipuolista tukea perheelle. Tutkimuksen tulosten mukaan lapsiperhetiimien toiminnan markkinointia ja toiminnasta tiedottamista tulee tehostaa. Asiakkaan huomioimista ennen lapsiperhetiimin tapaamista sekä tapaamisen jälkeistä seurantaa tulee kehittää. Asiakkaalle tutun työtekijän mukana oleminen lapsiperhetiimin tapaamisessa on tärkeää. Esille nousi myös varhaisen puuttumisen haasteellisuus.