Oman osaamisen johtaminen perehdytyksessä : Case: Suomen Lähikauppa Oy
Pilvi, Mirka (2010)
Pilvi, Mirka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052710764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052710764
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on oman osaamisen johtaminen perehdytystilanteessa. Tarkoituksena on lisätä henkilöstön osaamista, sitoutumista ja työmotivaatiota. Lähtökohtana aiheelle oli Lähikauppa Oy:n uudet toimintatavat, jotka koskettivat myymälöiden jokapäiväistä arkea. Uudet toimintatavat tulivat käyttöön hyvin nopealla aikataululla ja näin ollen uudet työtehtävät olivat perehdyttäjillekin uutta tietoa.
Tavoite on helpottaa uutta työntekijää sisäistämään osa tulevista työtehtävistään selkeällä apulomakkeella, joka on suunniteltu normaalin perehdytyksen tueksi. Perehdytettävä henkilö näkee lomakkeesta, mitä asioita hänen tulee oppia perehdytyksen aikana ja voi itse vaatia lisäperehdytystä tarvittaessa. Lomakkeen avulla on tarkoitus johtaa omaa osaamistaan. Toinen tarkoitus lomakkeella on toimia kehityskeskusteluissa apuna osaamisen johtamiselle.
Työssä haettiin tutkimustuloksia kirjallisuudesta, henkilöstölle jaetun kyselyn avulla sekä haastattelemalla myymäläpäällikköä sekä myyjää. Kysymykset sekä kyselyyn että haastatteluun haettiin teoriasta. Kyselyyn vastasi hyvin pieni osa henkilöstöstä, joten kyselyn tuloksia voidaan pitää vain suuntaa antavina ja ajatuksia herättävänä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että osaaminen lisää motivaatiota ja sitoutuminen vahvistuu. Lomakkeen avulla koetaan osaamisen lisääntyvän sekä auttavan ymmärtämään oman työn sisältö. Sen uskotaan parantavan vuorovaikutustilanteita rohkaisevana tekijänä. Kehityskeskusteluissa lomakkeessa listatuista asioista voidaan nostaa kutakin itseään kiinnostavia asioita ja syventää tietämystä niistä.
Tavoite on helpottaa uutta työntekijää sisäistämään osa tulevista työtehtävistään selkeällä apulomakkeella, joka on suunniteltu normaalin perehdytyksen tueksi. Perehdytettävä henkilö näkee lomakkeesta, mitä asioita hänen tulee oppia perehdytyksen aikana ja voi itse vaatia lisäperehdytystä tarvittaessa. Lomakkeen avulla on tarkoitus johtaa omaa osaamistaan. Toinen tarkoitus lomakkeella on toimia kehityskeskusteluissa apuna osaamisen johtamiselle.
Työssä haettiin tutkimustuloksia kirjallisuudesta, henkilöstölle jaetun kyselyn avulla sekä haastattelemalla myymäläpäällikköä sekä myyjää. Kysymykset sekä kyselyyn että haastatteluun haettiin teoriasta. Kyselyyn vastasi hyvin pieni osa henkilöstöstä, joten kyselyn tuloksia voidaan pitää vain suuntaa antavina ja ajatuksia herättävänä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että osaaminen lisää motivaatiota ja sitoutuminen vahvistuu. Lomakkeen avulla koetaan osaamisen lisääntyvän sekä auttavan ymmärtämään oman työn sisältö. Sen uskotaan parantavan vuorovaikutustilanteita rohkaisevana tekijänä. Kehityskeskusteluissa lomakkeessa listatuista asioista voidaan nostaa kutakin itseään kiinnostavia asioita ja syventää tietämystä niistä.