Asiakastietojärjestelmän käyttöönotto – Case PMC Polarteknik Oy Ab
Järvinen, Minna-Riitta (2010)
Järvinen, Minna-Riitta
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052710759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052710759
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee asiakastietojärjestelmän käyttöönottoa yrityksessä. Tarkoituksena oli selvittää, miten PMC Polarteknik Oy Ab:n kannattaa jatkaa alussa olevaa asiakkuudenhallinnan projektia, jonka tarkoitus on saada yleiseen käyttöön IFS Sales&Marketing -asiakastietojärjestelmä. Opinnäytetyö keskittyy käsittelemään ohjelman käyttöönottoa pelkästään yrityksen Vantaan toimipisteellä, joka on yrityksen keskusvarasto. Muut toimipisteet on jätetty rajauksen ulkopuolelle.
Tutkimuksessa on käytetty teoriaa asiakastietojärjestelmistä sekä asiakkuudenhallintaan liittyvistä projekteista. Tätä on etsitty kirjoista ja Internet-artikkeleista. Tiedon pohjalta on laadittu kysymykset teemahaastatteluun, joka on tehty niille yrityksen myyjille, joilla on jo käytössään IFS Sales&Marketing. Haastattelut sovittiin sähköpostin kautta ja pidettiin myyjien omissa huoneissa. Haastattelujen avulla haluttiin selvittää, miten projekti on onnistunut tähän mennessä. Tämä pohjalta mietittiin, miten projektia kannattaa jatkaa.
Myyjien haastatteluissa selvitettiin, miten paljon he olivat ehtineet käyttää ohjelmaa, kuinka paljon siitä on ollut hyötyä heille sekä miten projektin tiedotus on heidän mielestään onnistunut. Haastatteluissa selvisi, ettei heillä ole paljoakaan motivaatiota käyttää ohjelmaa ja että projektista on heidän mielestään annettu liian vähän informaatiota. Ohjelman käytön kuitenkin mainittiin olevan helppoa ja että tarvittaessa siihen sai myös helposti apua.
Lisäksi opinnäytetyössä on myös haastateltu CRM-projektin vetäjää, koska haluttiin saada tietoa IFS Sales&Marketing-ohjelmasta ja asiakkuudenhallinnan projektista. Tämä haastattelun sovittiin myös sähköpostitse ja toteutettiin PMC Polartek OY:n kokoushuoneessa. Haastattelussa selvitettiin, miksi yritykselle on valittu asiakastietojärjestelmäksi IFS Sales&Marketing sekä kyseltiin hieman projektin aloittamisajankohdasta. Lisäksi siinä selvisi myös taustoja sille, miksi yritys on edes ostanut asiakastietojärjestelmän.
Haastattelujen pohjalta on laadittu ehdotuksia siitä, miten projektia kannattaa jatkaa ja mihin asioihin jatkossa kannattaa kiinnittää enemmän huomiota. Tässä on myös käytetty avuksi aiheeseen liittyvää kirjallisuutta.
Tutkimuksessa on käytetty teoriaa asiakastietojärjestelmistä sekä asiakkuudenhallintaan liittyvistä projekteista. Tätä on etsitty kirjoista ja Internet-artikkeleista. Tiedon pohjalta on laadittu kysymykset teemahaastatteluun, joka on tehty niille yrityksen myyjille, joilla on jo käytössään IFS Sales&Marketing. Haastattelut sovittiin sähköpostin kautta ja pidettiin myyjien omissa huoneissa. Haastattelujen avulla haluttiin selvittää, miten projekti on onnistunut tähän mennessä. Tämä pohjalta mietittiin, miten projektia kannattaa jatkaa.
Myyjien haastatteluissa selvitettiin, miten paljon he olivat ehtineet käyttää ohjelmaa, kuinka paljon siitä on ollut hyötyä heille sekä miten projektin tiedotus on heidän mielestään onnistunut. Haastatteluissa selvisi, ettei heillä ole paljoakaan motivaatiota käyttää ohjelmaa ja että projektista on heidän mielestään annettu liian vähän informaatiota. Ohjelman käytön kuitenkin mainittiin olevan helppoa ja että tarvittaessa siihen sai myös helposti apua.
Lisäksi opinnäytetyössä on myös haastateltu CRM-projektin vetäjää, koska haluttiin saada tietoa IFS Sales&Marketing-ohjelmasta ja asiakkuudenhallinnan projektista. Tämä haastattelun sovittiin myös sähköpostitse ja toteutettiin PMC Polartek OY:n kokoushuoneessa. Haastattelussa selvitettiin, miksi yritykselle on valittu asiakastietojärjestelmäksi IFS Sales&Marketing sekä kyseltiin hieman projektin aloittamisajankohdasta. Lisäksi siinä selvisi myös taustoja sille, miksi yritys on edes ostanut asiakastietojärjestelmän.
Haastattelujen pohjalta on laadittu ehdotuksia siitä, miten projektia kannattaa jatkaa ja mihin asioihin jatkossa kannattaa kiinnittää enemmän huomiota. Tässä on myös käytetty avuksi aiheeseen liittyvää kirjallisuutta.