Sosiaalisen median kehittäminen pk-yrityksissä Töpseli-verkoston avulla
Palander, Laura (2010)
Palander, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052710710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052710710
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaisena mahdollisuutena pk-yrittäjät kokevat sosiaalisen median ja miten he ymmärtävät sen. Läntisellä Uudellamaalla toimivia yrityksiä on osallistunut Laurea-ammattikorkeakoulun Lohjan toimipisteen Töpseli-verkostoon. Verkoston tarkoituksena on vahvistaa länsi Uudellamaalla toimivien pk-yritysten kilpailukykyä, parantamalla yrittäjien ymmärrystä sosiaalisen median tarjoamista mahdollisuuksista. Työtä varten selvitettiin myös ammattikorkeakoulu opiskelijoiden mahdollisuuksia olla tukemassa ja vahvistamassa pk-yrittäjien sosiaalisen median osaamista.
Teoriaosuus kattaa määritelmän sosiaalisesta mediasta sekä työvälineistä, joilla sitä voidaan toteuttaa. Yritykset käyttävät työvälineitä markkinoidessaan ja mainostaessaan tuotteitaan sekä palveluitaan. Näin ollen teoria osuudessa kerrotaan myös markkinoinnista sekä yrityksen vies-tinnästä. Tutkimusotteena oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja lomakekyselyä.
Tutkimusten tulosten perusteella yrittäjät tuntevat sosiaalisen median ja ovat kiinnostuneita sen tuomista mahdollisuuksista. Kaikki eivät kuitenkaan koe konkreettista tarvetta lähteä ensimmäisten joukossa kehittämään jotakin työvälinettä. Sosiaalinen media koetaan aikaa vievänä ja tarvittaisiin lisäresursseja sen ylläpitämiseen. Kävi myös selväksi, että kaikkeen yritystoimintaan sosiaalinen media ei sovellu. Opiskelijoille tehdyn lomakekyselyn tulosten perusteella selvisi, mitä työvälinettä käytetään eniten päivittäin ja millä työvälineellä luodaan itse sisältöä internetiin.
Laadullisen tutkimuksen myötä esille tuli joitakin parannusehdotuksia koskien Töpseli-verkostoa sekä yhteistyötä koulun opiskelijoiden ja yrittäjien kesken. Pääosin yrittäjät olivat tyytyväisiä koulun tuomasta mahdollisuudesta kehittää heidän sosiaalisen median tuntemustaan.
Töpseli-verkostolle on tarvetta nyt ja tulevaisuudessa. Tämän opinnäytetyön haastatteluiden annin myötä Laurea-ammattikorkeakoulun Lohjan toimipiste voi parantaa yhteistyötä seudun yrittäjien kanssa. Jatkotutkimuksiin ei tällä hetkellä ole tarvetta yrittäjien osalta. Parannusten sekä uusien yhteistyöyritysten myötä selviää lisätutkimuksen tarpeellisuus tulevaisuudessa. Opiskelijoiden osalta on hyvä suorittaa jatkotutkimuksia haastattelemalla heidän mielenkiinnon kohteita ja opiskeluhalukkuutta sosiaalisen median maailmassa. Aihetta pitää katsoa opiskelijalähtöisesti, koska kyse on koulusta ja opiskelijoiden oppimisen tasosta.
Teoriaosuus kattaa määritelmän sosiaalisesta mediasta sekä työvälineistä, joilla sitä voidaan toteuttaa. Yritykset käyttävät työvälineitä markkinoidessaan ja mainostaessaan tuotteitaan sekä palveluitaan. Näin ollen teoria osuudessa kerrotaan myös markkinoinnista sekä yrityksen vies-tinnästä. Tutkimusotteena oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja lomakekyselyä.
Tutkimusten tulosten perusteella yrittäjät tuntevat sosiaalisen median ja ovat kiinnostuneita sen tuomista mahdollisuuksista. Kaikki eivät kuitenkaan koe konkreettista tarvetta lähteä ensimmäisten joukossa kehittämään jotakin työvälinettä. Sosiaalinen media koetaan aikaa vievänä ja tarvittaisiin lisäresursseja sen ylläpitämiseen. Kävi myös selväksi, että kaikkeen yritystoimintaan sosiaalinen media ei sovellu. Opiskelijoille tehdyn lomakekyselyn tulosten perusteella selvisi, mitä työvälinettä käytetään eniten päivittäin ja millä työvälineellä luodaan itse sisältöä internetiin.
Laadullisen tutkimuksen myötä esille tuli joitakin parannusehdotuksia koskien Töpseli-verkostoa sekä yhteistyötä koulun opiskelijoiden ja yrittäjien kesken. Pääosin yrittäjät olivat tyytyväisiä koulun tuomasta mahdollisuudesta kehittää heidän sosiaalisen median tuntemustaan.
Töpseli-verkostolle on tarvetta nyt ja tulevaisuudessa. Tämän opinnäytetyön haastatteluiden annin myötä Laurea-ammattikorkeakoulun Lohjan toimipiste voi parantaa yhteistyötä seudun yrittäjien kanssa. Jatkotutkimuksiin ei tällä hetkellä ole tarvetta yrittäjien osalta. Parannusten sekä uusien yhteistyöyritysten myötä selviää lisätutkimuksen tarpeellisuus tulevaisuudessa. Opiskelijoiden osalta on hyvä suorittaa jatkotutkimuksia haastattelemalla heidän mielenkiinnon kohteita ja opiskeluhalukkuutta sosiaalisen median maailmassa. Aihetta pitää katsoa opiskelijalähtöisesti, koska kyse on koulusta ja opiskelijoiden oppimisen tasosta.