Turvallisuuden tunteen tukeminen ja vahvistaminen liikunnan avulla
Koljonen, Jani; Etholén, Antti (2010)
Koljonen, Jani
Etholén, Antti
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052710663
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052710663
Tiivistelmä
Toteutimme opinnäytetyömme Pähkinärinteen koulun KKKK-hankkeessa. KKKK on lyhenne kivan koulun kivoista kerhoista. Opinnäytetyömme toiminnallisen osuuden toteutimme Päh-kinärinteen koululla talvilomaviikolla. Järjestimme Talvilomaleirin ensimmäisen ja toisen luokan oppilaalle. Opinnäytetyön tavoitteena oli lapsen turvallisuuden tunteen tukeminen ja vahvistaminen sekä oppia luomaan turvallinen ja turvallisuuden tunnetta tukeva ympäristö lapselle. Halusimme myös tarjota koululaisille mielekästä liikunnallista toimintaa talviloman ajaksi.
Talvilomaleirin toiminnallinen osuus toteutui 22.2 – 26.2 2010. Leiri järjestettiin joka päivä kello 10.00–14.00. Leirille osallistui kaksitoista lasta. Toiminnan tavoitteena oli lasten itse-tunnon tukeminen ja kehittäminen liikunnallisten menetelmien avulla. Itsetunto on laaja käsi-te ja opinnäytetyö prosessissa keskityimme perusturvallisuuden tunteen luomiseen, mikä on itsetunnon perusta.
Toiminnassamme korostui lasten osallisuus. Lapset olivat mukana leirin suunnittelussa alusta asti ja heillä oli koko leirin ajan mahdollisuus vaikuttaa toimintaan. Toiminnassa kiinnitimme erityistä huomiota lasten kannustamiseen ja positiivisen palautteen antoon. Palautetta voi antaa monella tapaa, leirillä keskityimme palautteen annossa kannustavuuteen, emme kor-jaavuuteen. Toiminnassa keskityimme lasten tasa-arvoiseen kohtelemiseen ja keskinäisen kilpailutuksen välttämiseen, koska negatiiviset kokemukset liikunnassa voivat laskea lapsen luontaisen innostuksen liikkumiseen ja leikkimiseen. Meistä tärkeintä lasten liikunnassa on yritys ja osallistuminen, ei onnistumisen pakko.
Tavoitteidemme toteutumista arvioimme lapsilta keräämämme palautteen avulla, ulkopuoli-sen havainnoitsijan antamalla palautteella, vertaiskeskusteluilla, osallistuvan havainnoinnin ja oppimispäiväkirjan perusteella. Lapsilta keräsimme palautetta palautelomakkeella päivit-täin sekä leirin jälkeen loppupalautelomakkeella. Ulkopuolinen havainnoitsija havainnoi toi-mintaamme kahtena kertana, leirin alussa ja lopussa. Osallistuvaa havainnointiin käytimme laatimaamme havainnointilomaketta, lomake toimi myös vertaiskeskustelujemme tukena. Oppimispäiväkirjaa kirjoitimme kukin omalla tahollamme tarpeen mukaan.
Palautteen mukaan lapset olivat tyytyväisiä toimintaamme ja olisivat halunneet toiminnan jatkuvan pidempään. Onnistuimme luomaan turvallisen ilmapiirin leirille, ilmapiirin missä lapset ottivat rohkeasti kontaktia toisiinsa ja meihin ohjaajiin. Ilmapiiri mahdollisti luotta-muksellisten ja läheisten välien solmimisen lapsiin. Saimme opinnäytetyöprosessista arvokkai-ta välineitä työelämään ja tiedämme kehittyneemme turvallisuuden tunnetta tukevina ja lapsilähtöisinä ohjaajina.
Talvilomaleirin toiminnallinen osuus toteutui 22.2 – 26.2 2010. Leiri järjestettiin joka päivä kello 10.00–14.00. Leirille osallistui kaksitoista lasta. Toiminnan tavoitteena oli lasten itse-tunnon tukeminen ja kehittäminen liikunnallisten menetelmien avulla. Itsetunto on laaja käsi-te ja opinnäytetyö prosessissa keskityimme perusturvallisuuden tunteen luomiseen, mikä on itsetunnon perusta.
Toiminnassamme korostui lasten osallisuus. Lapset olivat mukana leirin suunnittelussa alusta asti ja heillä oli koko leirin ajan mahdollisuus vaikuttaa toimintaan. Toiminnassa kiinnitimme erityistä huomiota lasten kannustamiseen ja positiivisen palautteen antoon. Palautetta voi antaa monella tapaa, leirillä keskityimme palautteen annossa kannustavuuteen, emme kor-jaavuuteen. Toiminnassa keskityimme lasten tasa-arvoiseen kohtelemiseen ja keskinäisen kilpailutuksen välttämiseen, koska negatiiviset kokemukset liikunnassa voivat laskea lapsen luontaisen innostuksen liikkumiseen ja leikkimiseen. Meistä tärkeintä lasten liikunnassa on yritys ja osallistuminen, ei onnistumisen pakko.
Tavoitteidemme toteutumista arvioimme lapsilta keräämämme palautteen avulla, ulkopuoli-sen havainnoitsijan antamalla palautteella, vertaiskeskusteluilla, osallistuvan havainnoinnin ja oppimispäiväkirjan perusteella. Lapsilta keräsimme palautetta palautelomakkeella päivit-täin sekä leirin jälkeen loppupalautelomakkeella. Ulkopuolinen havainnoitsija havainnoi toi-mintaamme kahtena kertana, leirin alussa ja lopussa. Osallistuvaa havainnointiin käytimme laatimaamme havainnointilomaketta, lomake toimi myös vertaiskeskustelujemme tukena. Oppimispäiväkirjaa kirjoitimme kukin omalla tahollamme tarpeen mukaan.
Palautteen mukaan lapset olivat tyytyväisiä toimintaamme ja olisivat halunneet toiminnan jatkuvan pidempään. Onnistuimme luomaan turvallisen ilmapiirin leirille, ilmapiirin missä lapset ottivat rohkeasti kontaktia toisiinsa ja meihin ohjaajiin. Ilmapiiri mahdollisti luotta-muksellisten ja läheisten välien solmimisen lapsiin. Saimme opinnäytetyöprosessista arvokkai-ta välineitä työelämään ja tiedämme kehittyneemme turvallisuuden tunnetta tukevina ja lapsilähtöisinä ohjaajina.