Kangasvuoren sairaalan vastaanotto-osaston toiminnan arviointia yhteistyökumppaneiden näkökulmasta
Niemelä, Eerik (2010)
Niemelä, Eerik
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052710658
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052710658
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kerätä ajankohtaista tietoa Kangasvuoren psykiatrisen sairaalan vastaanotto-osaston toiminnan käynnistymisestä ja toimivuudesta läheisten yhteistyökumppaneiden näkökulmasta. Tutkimuksella haluttiin selvittää miten vastaanotto-osaston läheisten yhteistyökumppaneiden työntekijät kokivat osaston toiminnan käynnistymisen ja toimivuuden yhteistyöhön liittyvissä asioissa. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan käyttää hyödyksi vastaanotto-osaston toimintaa arvioitaessa ja kehittäessä. Kyseessä on laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin ryhmähaastatteluilla sairaalan muiden osastojen ja avohoidon työryhmien työntekijöiltä marraskuussa 2009, kun vastaanotto-osasto oli ollut toiminnassa noin kuukauden ajan. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulosten mukaan vastaanotto-osaston toimivuus muodostuu hoidon piirteistä, työn luonteesta sekä työntekijöistä. Muiden osastojen ja avohoidon työryhmien työntekijät arvioivat vastaanotto-osaston toiminnan käynnistyneen kokonaisuudessaan hyvin, mutta puutteitakin esiintyi. Tiedonkulku koettiin osastojen kesken vaihtelevana ja puutokset tiedonkulussa vaikuttivat huonontavasti potilaiden hoidon suunnitelmallisuuteen ja jatkuvuuteen. Avohoidon työryhmien mukaan tiedonkulku oli parantunut vastaanotto-osaston käynnistymisen myötä. Osastojen väliset potilassiirrot olivat toteutuneet pääpiirteittäin ajankohtaisesti, mutta yksittäisiä potilaita oli jouduttu siirtämään takaisin vastaanotto-osastolle voinnin huononemisen vuoksi. Vastaanotto-osaston ja muiden osastojen yhteisistä toimintatavoista oli työntekijöillä epäselvyyksiä. Yhteiset sopimukset eivät aina toteutuneet sovitusti. Vastaanotto-osaston käynnistymisen myötä muiden osastojen ilmapiiri oli muuttunut rauhallisemmaksi. Muilla osastoilla koettiin olevan enemmän hoidollista rauhaa ja jotkin työn osa-alueet olivat helpottuneet. Osa potilaista ja yhteistyökumppaneista oli kokenut vastaanotto-osaston ilmapiirin levottomana. Avohoidon työryhmien kaikki resurssit olivat käytössä ja potilasmäärät riittäviä. Jatkotutkimuksena olisi aiheellista selvittää vastaanotto-osaston toiminnan sujuvuutta osaston omien työntekijöiden kokemusten perusteella sekä asiakasnäkökulmasta.
Tutkimuksen tulosten mukaan vastaanotto-osaston toimivuus muodostuu hoidon piirteistä, työn luonteesta sekä työntekijöistä. Muiden osastojen ja avohoidon työryhmien työntekijät arvioivat vastaanotto-osaston toiminnan käynnistyneen kokonaisuudessaan hyvin, mutta puutteitakin esiintyi. Tiedonkulku koettiin osastojen kesken vaihtelevana ja puutokset tiedonkulussa vaikuttivat huonontavasti potilaiden hoidon suunnitelmallisuuteen ja jatkuvuuteen. Avohoidon työryhmien mukaan tiedonkulku oli parantunut vastaanotto-osaston käynnistymisen myötä. Osastojen väliset potilassiirrot olivat toteutuneet pääpiirteittäin ajankohtaisesti, mutta yksittäisiä potilaita oli jouduttu siirtämään takaisin vastaanotto-osastolle voinnin huononemisen vuoksi. Vastaanotto-osaston ja muiden osastojen yhteisistä toimintatavoista oli työntekijöillä epäselvyyksiä. Yhteiset sopimukset eivät aina toteutuneet sovitusti. Vastaanotto-osaston käynnistymisen myötä muiden osastojen ilmapiiri oli muuttunut rauhallisemmaksi. Muilla osastoilla koettiin olevan enemmän hoidollista rauhaa ja jotkin työn osa-alueet olivat helpottuneet. Osa potilaista ja yhteistyökumppaneista oli kokenut vastaanotto-osaston ilmapiirin levottomana. Avohoidon työryhmien kaikki resurssit olivat käytössä ja potilasmäärät riittäviä. Jatkotutkimuksena olisi aiheellista selvittää vastaanotto-osaston toiminnan sujuvuutta osaston omien työntekijöiden kokemusten perusteella sekä asiakasnäkökulmasta.