Foreign Students' Integration into the Finnish Society and Labour Market
Dahlskog, Carita (2010)
Dahlskog, Carita
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052610626
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052610626
Tiivistelmä
Finland has traditionally been a country of emigration, until the mid 1980s when the migration balance shifted from negative to positive. The fact that the country is steadily becoming more international can also be noticed in the city of Vaasa, which is home to several higher educational facilities that offer a vast amount of degree programmes and studies taught in English. The aim of this study is to provide information and enlightenment on foreign students' current situation in Vaasa concerning issues about social integration, culture and labour. A questionnaire has been submitted to foreign students studying in Vaasa higher educational facilities with one of the main objectives being the gathering of information about what affects the students' prospects of integration and acculturation, as well as finding out reasons for choosing to study in Finland and their plans upon graduation. The results of the quantitative research showed that there is a clear connection between perceived level of integration and a person‟s origins. In order to get some information from an employer's point of view, human resource departments of multinational companies operating business in Vaasa were contacted and issues such as multiculturalism, recruitment procedures and cross-cultural communication were discussed. The responses of two case companies have been presented in the study. Traditionellt sett har Finland varit ett land som präglats av emigration, fram till mitten av 1980-talet då migrationsbalansen svängde från negativ till positiv. Det faktum att landet kontinuerligt håller på att bli mer internationellt märks även i Vasa, en stad där det finns ett flertal högre läroanstalter som erbjuder många olika studieprogram med engelska som undervisningsspråk. Lärdomsprovets syfte är att ge information och upplysningar kring utländska stude-randens nuvarande situation i Vasa, angående frågor om social integration, kultur och sysselsättning. Ett frågeformulär har delats ut till utländska studeranden som studerar i Vasas högre läroanstalter för att kunna uppnå ett av lärdomsprovets viktigaste mål, nämligen att samla in information beträffande vad som påverkar elevernas möjligheter till integration samt att ta reda på anledningarna till varför de har valt att studera i Finland och deras framtidsplaner. Resultatet av den kvantitativa undersökningen vi-sade bland annat att det finns ett klart samband mellan upplevd nivå av integration och en persons ursprung. För att få information ur en arbetsgivares synvinkel kontaktades HR-avdelningar av utvalda multinationella företag som är verksamma i Vasa och bland annat diskuterades frågor om mångkulturalism, rekryteringsförfaranden samt interkulturell kommu-nikation. Två av de kontaktade företagen gav kompletta svar som har inkluderats i lärdomsprovet.