Yhteisöllisyys nuorten ehkäisevässä päihdetyössä
Helmiö, Susanna (2010)
Helmiö, Susanna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052610583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052610583
Tiivistelmä
Yhteisöllisyys nuorten ehkäisevässä päihdetyössä opinnäytetyö toteutettiin Humanistisen ammattikorkeakoulun alaisen ehkäisevän päihdetyön osaamiskeskus Preventiimin hankkeen osakokonaisuutena. Hankkeessa pyrittiin selvittämään nuorten kokemuksia yhteisöllisyydestä ja ehkäisevästä päihdetyöstä. Opinnäytetyössä Espoon nuorisovaltuusto kertoi kokemuksiaan nuorten päihteiden käytöstä ja yhteisöllisyydestä. Nuorisovaltuustolaiset toimivat asiantuntijoina nuorten elämästä, ei oman toimintansa kertojina. Tiedot kerättiin kolmesta pienryhmä teemahaastattelusta.
Yhteisöt ovat paikkoja, ryhmiä, joissa jäsenillä on yhteinen kiinnostuksen kohde tai päämäärä. Yhteisöllisyys on tunnetta jäsenten välisestä luottamuksesta, hyväksymisestä ja yhteenkuuluvuudesta. Nuorten parissa tehtävä ehkäisevä päihdetyö käsittää riski- ja yleisen ehkäisyn lisäksi vielä sosiaalisen vahvistamisen, eli elämän hallinnan tukemisen. Nuorten päihteiden käytön on tutkittu olevan sosiaalista. Nuoret kokevat sosiaalista pakkoa päihteiden käyttöön.
Nuoret kokivat yhteisöt tärkeiksi. Ne toimivat läheisyyden ja sosiaalisten suhteiden vuorovaikutuksen paikkana. Tärkeää yhteisöissä on hyväksyminen ja luottamus. Yhteisöt voivat toimia myös hyödyn antajina. Tällöin tunteet eivät ole tärkeitä, vaan yhteisöt toimivat ainoastaan edun mahdollistajina. Yhteisöt ovat pääasiassa kaveriporukoita, jotka muodostuvat luonnollisesti ilman tarkoituksenmukaisuutta. Sosiaaliset suhteet toimivat näissä yhteisön määrittäjinä. Huonot ja vaaralliset yhteisöt ovat yhteisöjä, joissa nuorta ei hyväksytä tai yhteisön kiinnostuksen kohde ei vastaa nuoren kiinnostusta. Yhteisö voi olla myös vaaraksi nuorelle. Yhteisöistä voi poistua hivuttautumalla yhteisön toiminnasta.
Päihteet pelottavat ja kiinnostavat nuoria. Nuorten päihteiden käyttö on sosiaalista. Päihteiden käyttötilanteet ovat lähes poikkeuksetta suunniteltuja ja tapahtuvat arjen ulkopuolella. Yhteisön merkitys päihteiden aloittamisessa on suuri. Yhdessä päihteiden käyttö on hauskempaa. Päihdekriittisessä yhteisössä on vaikea käyttää päihteitä. Päihdemyönteisessä yhteisössä käyttämättä olemista voidaan katsoa joko pahana tai ihaillen. Päihteettömyyttä arvostetaan käyttämisestä huolimatta.
Yhteisöillä voidaan nuorten mielestä vaikuttaa ehkäisevässä päihdetyössä. Vahvat yhteisön mielipiteet vaikuttavat yhteisön ympäristöön, mutta toisaalta yksittäinen henkilö voi vaikuttaa yhteisöön. Henkilön ollessa yhteisöön nähden neutraali ja luotettava, tämä voi vaikuttaa yhteisön toimintaan merkittävästi. Nuorten mielestä ehkäisevää päihdetyötä tulisi tehdä nuorten kanssa vuorovaikutuksessa. Ehkäisevän päihdetyön tulisi tavoitella aloitusiän myöhäistämistä ja sisältää monipuolisempaa tietoa, esimerkiksi ruuan merkityksestä alkoholia käytettäessä. Jokaisen aikuisen tulisi tehdä ehkäisevää päihdetyötä. Työn tulisi olla pitkäjänteistä ja vuorovaikutteista nuorten kanssa. Koska nuoret kaipaavat fyysistä hyväksymistä ja turvaa lähiyhteisöltä, tulisi ehkäisevän päihdetyön toimia nuorten yhteisöissä. Nuorisotalot ja nuorten vapaa-ajan yhteisöt voivat vaikuttaa nuorten ajatuksiin. Verkkoyhteisöt toimivat helppoina tiedonsaantikanavina, mutta vuorovaikutteista läsnäolevaa työtä ei tule unohtaa.
Yhteisöt ovat paikkoja, ryhmiä, joissa jäsenillä on yhteinen kiinnostuksen kohde tai päämäärä. Yhteisöllisyys on tunnetta jäsenten välisestä luottamuksesta, hyväksymisestä ja yhteenkuuluvuudesta. Nuorten parissa tehtävä ehkäisevä päihdetyö käsittää riski- ja yleisen ehkäisyn lisäksi vielä sosiaalisen vahvistamisen, eli elämän hallinnan tukemisen. Nuorten päihteiden käytön on tutkittu olevan sosiaalista. Nuoret kokevat sosiaalista pakkoa päihteiden käyttöön.
Nuoret kokivat yhteisöt tärkeiksi. Ne toimivat läheisyyden ja sosiaalisten suhteiden vuorovaikutuksen paikkana. Tärkeää yhteisöissä on hyväksyminen ja luottamus. Yhteisöt voivat toimia myös hyödyn antajina. Tällöin tunteet eivät ole tärkeitä, vaan yhteisöt toimivat ainoastaan edun mahdollistajina. Yhteisöt ovat pääasiassa kaveriporukoita, jotka muodostuvat luonnollisesti ilman tarkoituksenmukaisuutta. Sosiaaliset suhteet toimivat näissä yhteisön määrittäjinä. Huonot ja vaaralliset yhteisöt ovat yhteisöjä, joissa nuorta ei hyväksytä tai yhteisön kiinnostuksen kohde ei vastaa nuoren kiinnostusta. Yhteisö voi olla myös vaaraksi nuorelle. Yhteisöistä voi poistua hivuttautumalla yhteisön toiminnasta.
Päihteet pelottavat ja kiinnostavat nuoria. Nuorten päihteiden käyttö on sosiaalista. Päihteiden käyttötilanteet ovat lähes poikkeuksetta suunniteltuja ja tapahtuvat arjen ulkopuolella. Yhteisön merkitys päihteiden aloittamisessa on suuri. Yhdessä päihteiden käyttö on hauskempaa. Päihdekriittisessä yhteisössä on vaikea käyttää päihteitä. Päihdemyönteisessä yhteisössä käyttämättä olemista voidaan katsoa joko pahana tai ihaillen. Päihteettömyyttä arvostetaan käyttämisestä huolimatta.
Yhteisöillä voidaan nuorten mielestä vaikuttaa ehkäisevässä päihdetyössä. Vahvat yhteisön mielipiteet vaikuttavat yhteisön ympäristöön, mutta toisaalta yksittäinen henkilö voi vaikuttaa yhteisöön. Henkilön ollessa yhteisöön nähden neutraali ja luotettava, tämä voi vaikuttaa yhteisön toimintaan merkittävästi. Nuorten mielestä ehkäisevää päihdetyötä tulisi tehdä nuorten kanssa vuorovaikutuksessa. Ehkäisevän päihdetyön tulisi tavoitella aloitusiän myöhäistämistä ja sisältää monipuolisempaa tietoa, esimerkiksi ruuan merkityksestä alkoholia käytettäessä. Jokaisen aikuisen tulisi tehdä ehkäisevää päihdetyötä. Työn tulisi olla pitkäjänteistä ja vuorovaikutteista nuorten kanssa. Koska nuoret kaipaavat fyysistä hyväksymistä ja turvaa lähiyhteisöltä, tulisi ehkäisevän päihdetyön toimia nuorten yhteisöissä. Nuorisotalot ja nuorten vapaa-ajan yhteisöt voivat vaikuttaa nuorten ajatuksiin. Verkkoyhteisöt toimivat helppoina tiedonsaantikanavina, mutta vuorovaikutteista läsnäolevaa työtä ei tule unohtaa.