Mittatilaus- ja ateljeetoiminta : Boutique by Marjan toiminnan tehostaminen ja kehittäminen yrityksen informaatiolomakkeiden uudistuksella
Sallinen, Tiia (2010)
Sallinen, Tiia
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052610576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052610576
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selkeyttää ja tehostaa naisten vaatteita valmistavan yrityksen by Marjan mittatilaustyöpalvelua. Tavoitteena oli kehittää yrityksen sisäisessä viestinnässä käytettäviä tiedonsiirtovälineitä, mallikansiota ja tilauskorttia uudistamalla niiden sisältö informatiivisemmaksi ja ulkonäkö käytännöllisemmäksi. Tämä piti sisällään lomakkeiden tallentamisen sähköiseen tiedostomuotoon niiden jatkokäsittelyn mahdollistamiseksi. Pääajatus koko kehityssuunnitelmassa oli päivittää toimintakeinot nykyteknologian tasolle ja tehdä sen avulla työnteosta nopeampaa ja taloudellisempaa. By Marja -konseptin lisäksi opinnäytetyössä perehdyttiin myös yleisellä tasolla mittatilaustyöhön, ateljee- ja tilausompelupalveluihin sekä käsityöhön Suomessa.
Prosessin aluksi selvitettiin yksityiskohtaisesti pääasiat informaatiolomakkeiden tarvittavista muutoksista niin yrityksen omistajan kuin muun henkilökunnan kanssa suullisesti sekä kirjallisella kyselykaavakkeella. Uudistusidea oli toivottu ja tarpeellinen ja sen koettiin olevan erittäin hyödyllinen epäselvyyksien vähentämiseksi ja toiminnan laadun parantamiseksi. Asiakastarpeiden kartoittamiseksi myös by Marjan asiakkaita haastateltiin erillisellä kyselylomakkeella. Tarkoituksena oli tuoda esiin kuluttajan näkökanta yrityksen toiminnan ja palvelun merkityksestä ja tehokkuudesta. Tutkimuksen käsittelyssä käytettiin haastattelujen lisäksi apukeinoina erillisiä lähdeaineistoja, muun muassa vaatetukseen ja mittatilauspalveluihin liittyen. Tulokset määriteltiin kirjallisella tuotoksella sekä erillisten havaintokuvien, laskutoimitusten ja liitetiedostojen avulla.
Tutkimus osoitti, että kehitysmuutokset vaikuttavat merkittävästi yrityksen informaation kulkuun. Tarkemmin jäsennellyt ja havainnollistetut tietolomakkeet edistävät myymälöiden ja ateljee-ompelimon työtä ja reagointikykyä ja mikä tärkeintä, samalla kulutetaan vähemmän aikaa ja taloudellisia voimavaroja. Laskennalliset tulokset osoittivat suoranaisia euromääräisiä säästöjä. Samalla työn tehokkuus heijastuu myös asiakkaisiin, mikä merkitsee entistä nopeampaa ja laadukkaampaa palvelua ja turhien virhearvioiden vähenemistä. Teoriassa selvisi, että mittatilaustyö, yksilöllisyys ja kestävän kehityksen periaatteet ovat kuluttajan arvostamia asioita, joita halutaan vaalia myös käytännössä sekä edelleen tulevaisuudessa.
Prosessin aluksi selvitettiin yksityiskohtaisesti pääasiat informaatiolomakkeiden tarvittavista muutoksista niin yrityksen omistajan kuin muun henkilökunnan kanssa suullisesti sekä kirjallisella kyselykaavakkeella. Uudistusidea oli toivottu ja tarpeellinen ja sen koettiin olevan erittäin hyödyllinen epäselvyyksien vähentämiseksi ja toiminnan laadun parantamiseksi. Asiakastarpeiden kartoittamiseksi myös by Marjan asiakkaita haastateltiin erillisellä kyselylomakkeella. Tarkoituksena oli tuoda esiin kuluttajan näkökanta yrityksen toiminnan ja palvelun merkityksestä ja tehokkuudesta. Tutkimuksen käsittelyssä käytettiin haastattelujen lisäksi apukeinoina erillisiä lähdeaineistoja, muun muassa vaatetukseen ja mittatilauspalveluihin liittyen. Tulokset määriteltiin kirjallisella tuotoksella sekä erillisten havaintokuvien, laskutoimitusten ja liitetiedostojen avulla.
Tutkimus osoitti, että kehitysmuutokset vaikuttavat merkittävästi yrityksen informaation kulkuun. Tarkemmin jäsennellyt ja havainnollistetut tietolomakkeet edistävät myymälöiden ja ateljee-ompelimon työtä ja reagointikykyä ja mikä tärkeintä, samalla kulutetaan vähemmän aikaa ja taloudellisia voimavaroja. Laskennalliset tulokset osoittivat suoranaisia euromääräisiä säästöjä. Samalla työn tehokkuus heijastuu myös asiakkaisiin, mikä merkitsee entistä nopeampaa ja laadukkaampaa palvelua ja turhien virhearvioiden vähenemistä. Teoriassa selvisi, että mittatilaustyö, yksilöllisyys ja kestävän kehityksen periaatteet ovat kuluttajan arvostamia asioita, joita halutaan vaalia myös käytännössä sekä edelleen tulevaisuudessa.