Palvelukeskuksen suunnittelu ja toiminnan kehittäminen
Kinnunen, Raija (2010)
Kinnunen, Raija
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052610540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052610540
Tiivistelmä
Kainuun maakunta -kuntayhtymän vanhuspalvelujen painopistealueisiin on kirjattu vuosien 2009-2012 tavoitteeksi palvelukeskusten/senioriorineuvoloiden suunnittelu jo olemassa olevien toimipisteiden yhteyteen. Työyksikköni Hoitokoti Kallion ja lyhytaikaishoitoyksikkö Tervakartanon yhteyteen tämä on mahdollista toteuttaa suunnittelemalla hoidollisia palveluja ja tehostamalla tilojen käyttöä. Tämä opinnäytetyö toteutettiin työelämäläheisenä kehittämishankkeena, jonka aikana suunniteltiin ja kehitettiin vanhusten Palvelukeskus Kallio Kajaanin ydinkeskustaan. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli selvittää ikääntyvien kuntalaisten hoidollisten palvelujen tarvetta heidän kotona asumisensa tukemiseksi ja samalla saada asiakaslähtöistä tietoa palvelukeskuksen toimintojen suunnitteluun. Tavoitteena oli kehittää vanhuksille toimiva palvelukeskus, josta he saavat tarvitsemiensa vanhuspalvelujen toimijoiden palvelut yhdellä käynnillä. Kokonaistavoitteena oli aloittaa vuoden 2010 alussa Palvelukeskus, jossa toimivat ympärivuorokautisen hoidon ja hoivan palveluihin kuuluvat hoitokoti ja lyhytaikaishoitoyksikkö sekä kotona asumista tukeviin palveluihin kuuluvat päivätoiminta ja muistineuvola. Palvelukeskuksessa toimivat myös vanhuspalvelujen sosiaalihoitaja, SAS-ohjaaja ja Kajaanin seudun vanhuspalvelujen päällikkö ja tulosyksiköiden päälliköt.
Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksen keinoin havainnoinnin, reflektoinnin, suunnittelun ja arvioinnin avulla maaliskuun 2008 ja syyskuun 2009 välisenä aikana. Kehittämishankkeessa olivat toimijoina ohjausryhmä, työyksikön suunnitteluryhmä ja kaikki työyhteisön työntekijät, joilla oli halukkuutta osallistua palvelukeskuksen toiminnalliseen ja rakenteelliseen suunnitteluun. Tutkimusaineiston esseevastauksien avulla saatiin vanhusneuvoston jäseniltä ja omaishoitajilta arvokasta tietoa ikääntyvien kuntalaisten tarvitsemien palvelujen suunnitteluun. Toinen vastaajaryhmä vanhuspalvelujen moniammatilliset toimijat antoivat lisätietoa, minkälaisia palveluja kannattaa kehittää vanhusväestölle.
Työyksikössä muutos merkitsi esimiehelle haastetta saada henkilöstö sitoutumaan siihen. Muutosvastarinta on normaalia toimintaa terveessä työyksikössä, mutta sitä voidaan hallita mahdollisimman avoimella tiedottamisella ja henkilöstön osallistamisella kehittämistyöhön. Palvelukeskuksen muutostyöt suunniteltiin ja toteutettiin tutkimusaineistosta tehtyjen johtopäätösten perusteella ja henkilöstöltä saatujen kehittämisajatusten pohjalta.
Toimiva Palvelukeskus Kallio tarjoaa ikääntyville kuntalaisille ja vanhuksille monipuoliset vanhuspalvelujen toi-mijoiden palvelut yhdellä asiointikäynnillä ja turvaa lyhytaikaishoitopaikan tarvitsijoille jaksohoidot heidän tarpeistaan lähtien sekä kodinomaisen, turvallisen ja virikkeellisen asumisen hoitokodissa.
Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksen keinoin havainnoinnin, reflektoinnin, suunnittelun ja arvioinnin avulla maaliskuun 2008 ja syyskuun 2009 välisenä aikana. Kehittämishankkeessa olivat toimijoina ohjausryhmä, työyksikön suunnitteluryhmä ja kaikki työyhteisön työntekijät, joilla oli halukkuutta osallistua palvelukeskuksen toiminnalliseen ja rakenteelliseen suunnitteluun. Tutkimusaineiston esseevastauksien avulla saatiin vanhusneuvoston jäseniltä ja omaishoitajilta arvokasta tietoa ikääntyvien kuntalaisten tarvitsemien palvelujen suunnitteluun. Toinen vastaajaryhmä vanhuspalvelujen moniammatilliset toimijat antoivat lisätietoa, minkälaisia palveluja kannattaa kehittää vanhusväestölle.
Työyksikössä muutos merkitsi esimiehelle haastetta saada henkilöstö sitoutumaan siihen. Muutosvastarinta on normaalia toimintaa terveessä työyksikössä, mutta sitä voidaan hallita mahdollisimman avoimella tiedottamisella ja henkilöstön osallistamisella kehittämistyöhön. Palvelukeskuksen muutostyöt suunniteltiin ja toteutettiin tutkimusaineistosta tehtyjen johtopäätösten perusteella ja henkilöstöltä saatujen kehittämisajatusten pohjalta.
Toimiva Palvelukeskus Kallio tarjoaa ikääntyville kuntalaisille ja vanhuksille monipuoliset vanhuspalvelujen toi-mijoiden palvelut yhdellä asiointikäynnillä ja turvaa lyhytaikaishoitopaikan tarvitsijoille jaksohoidot heidän tarpeistaan lähtien sekä kodinomaisen, turvallisen ja virikkeellisen asumisen hoitokodissa.