Monikulttuurisen asiakkaan kohtaaminen : hoitohenkilöstö- ja asiakasnäkökulma
Siili, Terhi; Mäntyharju, Erika (2010)
Siili, Terhi
Mäntyharju, Erika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052610532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052610532
Tiivistelmä
Suomessa maahanmuutto ja monikulttuurisuus lisääntyvät nopeasti. Mukanaan tämä tuo uusia toimintatapoja ja muutostarpeita myös hoitotyöhön. Vieraiden kulttuurien tapojen, tottumusten ja uskomusten yhdistäminen ei aina ole helppoa. Haasteet lisääntyvät kun kulttuurien erilaiset terveys- ja sairauskäsitykset, -kokemukset ja -ennakkoluulot kohtaavat. Sosiaali- ja terveydenhuoltoon kohdistuu myös taloudellisia ja teknisiä kehitys- ja muutospaineita. Monikulttuuristen asiakkaiden palveluiden kehittämisessä lisääntyvät paitsi käytännön, myös organisoinnin, johtamisen ja kehittämisen vaatimukset. Jotta saataisiin eri osapuolien kannalta toimivat palvelut, on kartoitettava kaikkien osapuolien tarpeita.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää sairaalan henkilökunnan ja asiakkaina olleiden monikulttuuristen henkilöiden kokemuksia, ongelmia ja tarpeita. Palveluun liittyviä tekijöitä selvitettiin henkilökunnalta (n=40) kyselylomakkeella ja asiakkaana olleilta monikulttuurisilta henkilöiltä (n=3) teemahaastattelun avulla.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa henkilökunnan keskuudessa monikulttuurista työtä pidettiin haastavana ja vaativana, mutta mielekkäänä. Kulttuurien ja uskontojen erilaisten piirteiden kohtaamisen ja ymmärtämisen vaikeudet heijastuivat vastauksissa. Aikapula ja tulkkipalvelujen huono saatavuus koettiin työhön vaikuttavina ongelmina. Erilaisten oppaiden, potilasohjausmateriaalien ja monikulttuurisuuteen liittyvän koulutuksen tarve nousi vastauksista selvästi esiin. Monikulttuuriset asiakkaat kertoivat haastatteluissa, että he eivät ole palveluiden aikana kokeneet syrjintää ulkomaalaistaustansa vuoksi. He toivat esiin yhteisen kielen ja henkilökunnan kulttuurin- sekä uskonnontuntemuksen tärkeyden. Sekä monikulttuuriset asiakkaat että hoitohenkilökunta näkivät tarpeellisena kehittää yhteistyötä perusterveydenhuollon kanssa.
Kehitettäessä monikulttuuristen asiakkaiden palveluita, huomio tulee kiinnittää asiakkaiden hoitopolkuun. Lisäksi henkilökunnan koulutusta monikulttuuristen asiakkaiden kohtaamiseen tulee lisätä. Avainasemassa kehitystyössä on yhteistyö monikulttuuristen järjestöjen ja sosiaali- ja terveysalan oppilaitosten kanssa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää sairaalan henkilökunnan ja asiakkaina olleiden monikulttuuristen henkilöiden kokemuksia, ongelmia ja tarpeita. Palveluun liittyviä tekijöitä selvitettiin henkilökunnalta (n=40) kyselylomakkeella ja asiakkaana olleilta monikulttuurisilta henkilöiltä (n=3) teemahaastattelun avulla.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa henkilökunnan keskuudessa monikulttuurista työtä pidettiin haastavana ja vaativana, mutta mielekkäänä. Kulttuurien ja uskontojen erilaisten piirteiden kohtaamisen ja ymmärtämisen vaikeudet heijastuivat vastauksissa. Aikapula ja tulkkipalvelujen huono saatavuus koettiin työhön vaikuttavina ongelmina. Erilaisten oppaiden, potilasohjausmateriaalien ja monikulttuurisuuteen liittyvän koulutuksen tarve nousi vastauksista selvästi esiin. Monikulttuuriset asiakkaat kertoivat haastatteluissa, että he eivät ole palveluiden aikana kokeneet syrjintää ulkomaalaistaustansa vuoksi. He toivat esiin yhteisen kielen ja henkilökunnan kulttuurin- sekä uskonnontuntemuksen tärkeyden. Sekä monikulttuuriset asiakkaat että hoitohenkilökunta näkivät tarpeellisena kehittää yhteistyötä perusterveydenhuollon kanssa.
Kehitettäessä monikulttuuristen asiakkaiden palveluita, huomio tulee kiinnittää asiakkaiden hoitopolkuun. Lisäksi henkilökunnan koulutusta monikulttuuristen asiakkaiden kohtaamiseen tulee lisätä. Avainasemassa kehitystyössä on yhteistyö monikulttuuristen järjestöjen ja sosiaali- ja terveysalan oppilaitosten kanssa.