Urheilusponsoroinnin ja yhteistyön merkitys elintarvikeyritykselle ja urheilulle: Esimerkkinä HK Ruokatalo ja Suomen olympiajoukkue
Merikallio, Petteri (2010)
Lataukset:
Merikallio, Petteri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510467
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510467
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin kiinnostuksesta suomalaista huippu-urheilua ja elintarviketeollisuuden osaamista kohtaan. Tärkeänä tekijänä taustalla oli yhdistää aikaisempaa kokemusta ja tuntemusta molemmilta aloilta sekä saada vastauksia, joita aiemmissa opinnäytetöissä ei ollut saatu. Pääongelmana opinnäytetyössä on esimerkkitapauksen kautta löytää vastauksia sille, mitä sponsorointi ja sponsorointiin sisältyvä yhteistyö merkitsee sponsoroivalle yritykselle ja sen sponsoroimalle kohteelle. Esimerkkitapauksen yhteistyökumppanit ovat Suomen suurin liha-alan yritys HK Ruokatalo ja Suomen kiinnostavin sponsoroinnin kohde olympiajoukkue.
Teoreettisessa osassa käsitellään sponsorointia opinnäytetyön oleellisimpana markkinointiviestinnän keinona. Sponsorointia pohjustetaan kuvaamalla ensin markkinointiviestinnän muita keinoja.
Empiirisessä osassa perehdytään ensin esimerkkitapauksen osapuoliin. Esittelyssä tutustutaan molempien organisaatioon ja toimintaan. Varsinainen laadullinen tutkimus alkaa esimerkkitapauksen molempien osapuolien markkinoinnista vastaavien henkilöiden haastatteluilla. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina sähköpostitse ja puhelimitse HK Ruokatalon edustajan kanssa sekä Suomen Olympiakomitean edustajan kanssa paikan päällä Suomen Olympiakomitean toimistolla. Haastattelun tarkoituksena oli selvittää, miten yhteistykumppanit kokevat yhteistyön sekä mitkä ovat yhteistyökumppanuuden tavoitteet. Haastattelua tukemaan opinnäytetyössä tarjotaan molempien osapuolien teettämät tutkimukset yhteistyökumppanuuden vaikutuksista heidän tunnettuuteensa.
Haastatteluiden sekä tutkimustulosten perusteella yhteistyökumppanit vaikuttavat erittäin tyytyväisiltä toistensa toimintaan. HK Ruokatalon sponsorointituki on merkittävä apu Suomen olympiajoukkueelle ja sen toiminnalle. Molemmat yhteistyökumppanit kokevat saavansa tärkeää apua omassa brändinrakennuksessaan. HK Ruokatalo yrittää nostaa asemaansa kuluttajien mielissä ravitsemusosaajana ja tuodessaan esille omaa terveellisten tuotteiden valikoimaansa. Suomen olympiajoukkue haluaa yhä tulevaisuudessakin olla Suomen kiinnostavin sponsoroinnin kohde.
Teoreettisessa osassa käsitellään sponsorointia opinnäytetyön oleellisimpana markkinointiviestinnän keinona. Sponsorointia pohjustetaan kuvaamalla ensin markkinointiviestinnän muita keinoja.
Empiirisessä osassa perehdytään ensin esimerkkitapauksen osapuoliin. Esittelyssä tutustutaan molempien organisaatioon ja toimintaan. Varsinainen laadullinen tutkimus alkaa esimerkkitapauksen molempien osapuolien markkinoinnista vastaavien henkilöiden haastatteluilla. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina sähköpostitse ja puhelimitse HK Ruokatalon edustajan kanssa sekä Suomen Olympiakomitean edustajan kanssa paikan päällä Suomen Olympiakomitean toimistolla. Haastattelun tarkoituksena oli selvittää, miten yhteistykumppanit kokevat yhteistyön sekä mitkä ovat yhteistyökumppanuuden tavoitteet. Haastattelua tukemaan opinnäytetyössä tarjotaan molempien osapuolien teettämät tutkimukset yhteistyökumppanuuden vaikutuksista heidän tunnettuuteensa.
Haastatteluiden sekä tutkimustulosten perusteella yhteistyökumppanit vaikuttavat erittäin tyytyväisiltä toistensa toimintaan. HK Ruokatalon sponsorointituki on merkittävä apu Suomen olympiajoukkueelle ja sen toiminnalle. Molemmat yhteistyökumppanit kokevat saavansa tärkeää apua omassa brändinrakennuksessaan. HK Ruokatalo yrittää nostaa asemaansa kuluttajien mielissä ravitsemusosaajana ja tuodessaan esille omaa terveellisten tuotteiden valikoimaansa. Suomen olympiajoukkue haluaa yhä tulevaisuudessakin olla Suomen kiinnostavin sponsoroinnin kohde.