Peer to Peer -toimintatutkimus
Juujärvi, Arja (2010)
Juujärvi, Arja
Hämeen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510452
Tiivistelmä
Peer to Peer -vertaisoppiminen on uusi oppimisen toimintamalli ja -ympäristö Laurean ammattikorkeakoulun liiketalouden opinnoissa Hyvinkäällä ja Keravalla. Tekijä toteutti opettajakorkeakoulun opetusharjoitteluna viiden opintopisteen kurssin tutustuen Laurean malliin ja suunnitellen sekä toteuttaen monimuotokurssin Hyvinkäällä syksyllä 2009. Opintokokonaisuuden teemana oli yritysidentiteetin, yrityskuvan ja brändien rakentaminen ja johtaminen. Työ esittelee sekä Laurean pedagogista toimintamallia, peer to peer -toimintamallia ja sen pohjalta suunniteltua ja toteutettua kurssia oppijan, ohjaajan ja muiden sidosryhmien näkökulmasta.
Opetusharjoittelu oli P2P-kurssin suunnittelun ja toimintatutkimuksen kohde ja kokemuksista kummunneiden pohdintojen ja arviointien lähde. Tavanomaisesta toteutustavasta poiketen kurssi toteutettiin pääosin etäohjauksena, koska kurssin laajuus ja kokopäiväinen työ toisaalla asettivat rajoituksia toteutukselle. Laurean pedagogiseen malliin perehtyminen ja suunnitelmaa edeltäneissä opiskelijakeskusteluissa esiin nousseet kehittämistarpeet kumpusivat kurssisuunnitelmaan lisämausteeksi mm. yritysvierailuina ja aktiivisena vuorovaikutuksena opiskelijoiden ja organisaatioiden välillä.
Työ käsittelee paitsi vertaisoppimista ja Laurean kehittämispohjaista oppimista, myös lyhyesti kurssisuunnitelmaan valittuja pedagogisia malleja, jotka nivovat opintokokonaisuuden oppimistehtävät ja oppimisen tavoitteet yhdeksi kokonaisuudeksi.
Opetusharjoittelu oli P2P-kurssin suunnittelun ja toimintatutkimuksen kohde ja kokemuksista kummunneiden pohdintojen ja arviointien lähde. Tavanomaisesta toteutustavasta poiketen kurssi toteutettiin pääosin etäohjauksena, koska kurssin laajuus ja kokopäiväinen työ toisaalla asettivat rajoituksia toteutukselle. Laurean pedagogiseen malliin perehtyminen ja suunnitelmaa edeltäneissä opiskelijakeskusteluissa esiin nousseet kehittämistarpeet kumpusivat kurssisuunnitelmaan lisämausteeksi mm. yritysvierailuina ja aktiivisena vuorovaikutuksena opiskelijoiden ja organisaatioiden välillä.
Työ käsittelee paitsi vertaisoppimista ja Laurean kehittämispohjaista oppimista, myös lyhyesti kurssisuunnitelmaan valittuja pedagogisia malleja, jotka nivovat opintokokonaisuuden oppimistehtävät ja oppimisen tavoitteet yhdeksi kokonaisuudeksi.