Asiakkaan kotiuttaminen : - kotiutusohje Vetrea Terveys Oy:n hoitohenkilökunnalle
Määttä, Satu; Natunen, Laura (2010)
Määttä, Satu
Natunen, Laura
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510428
Tiivistelmä
Iäkkään asiakkaan kotiuttamisesta terveydenhuollon yksiköistä on tehty useita tutkimuksia. Yleisesti tutkimukset osoittivat, ettei yksiköissä ollut hoitohenkilökunnalle yhtenäistä kotiutusohjetta. Lisäksi asiakkaiden kotiuttamiseen ei käytetty riittävästi aikaa. (Muurinen & Valvanne 2005; Salomaa 2004.) Asiakkaita kotiutetaan yksiköistä yhä huonokuntoisempana, jonka vuoksi asiakkaat palaavat sairaalahoitoon lyhyellä aikavälillä. Kotiuttamisessa tulisi arvioida ensisijaisesti asiakkaan kotikuntoisuus, selviytyykö asiakas kotona kotihoidon tai omaishoitajan turvin. (Salomaa 2004, 25.) Iäkkään asiakkaan kotiuttamiseen on kiinnitettävä entistä enemmän huomioita, koska kotiuttaminen on osa ikääntyneen ihmisen kokonaisvaltaista ja laadukasta hoitoa.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö oli projekti, jonka tarkoituksena oli suunnitella Vetrea Terveys Oy:n Kuopion yksikön hoitohenkilökunnalle asiakkaan kotiuttamiseen tarkoitettu kirjallinen kotiutusohje. Vetrea Terveys Oy on palveluntarjoaja, joka tuottaa sotainvalideille ja veteraaneille terveys-, kuntoutus-, laitoshoito- ja tutkimuspalveluja. Opinnäytetyössä selvitimme tekijöitä, jotka vaikuttivat asiakkaan kotiutustilanteen onnistumiseen niin asiakkaan kuin hoitohenkilökunnan näkökulmasta.
Kotiutusohjeen suunnittelu toteutettiin tutkimustiedon ja Vetrea Terveys Oy:n hoitohenkilökunnalle tehdyn teemahaastattelun perusteella. Ohje sisältää neljä teemaa: asiakkaan kotikuntoisuuden arviointi, lääkehoito, yhteistyö ja muuta huomioitavaa. Yhteistyö kotihoidon, kotisairaanhoidon tai omaisten kanssa sekä tukipalveluista huolehtiminen tukevat kotiutuksen onnistumista ja turvaavat hoidon jatkuvuuden.
Vetrea Terveys Oy:n hoitohenkilökunta voi käyttää kotiutusohjetta kotiuttaessaan asiakkaita ja kehittäessään yhtenäisempiä kotiuttamiskäytäntöjä yksikössään. Jatkossa olisi mielenkiintoista selvittää, kuinka kotiutusohjetta on sovellettu käytännön hoitotyössä.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö oli projekti, jonka tarkoituksena oli suunnitella Vetrea Terveys Oy:n Kuopion yksikön hoitohenkilökunnalle asiakkaan kotiuttamiseen tarkoitettu kirjallinen kotiutusohje. Vetrea Terveys Oy on palveluntarjoaja, joka tuottaa sotainvalideille ja veteraaneille terveys-, kuntoutus-, laitoshoito- ja tutkimuspalveluja. Opinnäytetyössä selvitimme tekijöitä, jotka vaikuttivat asiakkaan kotiutustilanteen onnistumiseen niin asiakkaan kuin hoitohenkilökunnan näkökulmasta.
Kotiutusohjeen suunnittelu toteutettiin tutkimustiedon ja Vetrea Terveys Oy:n hoitohenkilökunnalle tehdyn teemahaastattelun perusteella. Ohje sisältää neljä teemaa: asiakkaan kotikuntoisuuden arviointi, lääkehoito, yhteistyö ja muuta huomioitavaa. Yhteistyö kotihoidon, kotisairaanhoidon tai omaisten kanssa sekä tukipalveluista huolehtiminen tukevat kotiutuksen onnistumista ja turvaavat hoidon jatkuvuuden.
Vetrea Terveys Oy:n hoitohenkilökunta voi käyttää kotiutusohjetta kotiuttaessaan asiakkaita ja kehittäessään yhtenäisempiä kotiuttamiskäytäntöjä yksikössään. Jatkossa olisi mielenkiintoista selvittää, kuinka kotiutusohjetta on sovellettu käytännön hoitotyössä.