Suomalaisen ruokakulttuurin edistämisohjelman näkyvyys mediassa
Hernandez Pelaez, Antonio (2010)
Hernandez Pelaez, Antonio
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510405
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin maa- ja metsätalousministeriön toimeksiantona. Tehtävänä oli tutkia ministeriön alaisuudessa toimivan suomalaisen ruokakulttuurin edistämisohjelman (SRE) vuoden 2009 Yhdessä Syöminen –teeman medianäkyvyyttä koko vuoden ajalta. Seurattavina medioina olivat sanoma- ja aikakauslehdet, internet ja radio. Lisäksi tässä opinnäytetyössä esitellään kyseiseen teemavuoteen liittyvä ravintolatutkimus ja sen tulokset. Opinnäytetyön pääongelmaksi muodostui se, millainen oli Yhdessä Syöminen -teemakampanjan medianäkyvyys vuonna 2009. Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään yleisellä tasolla viestintää, selvitetään yhteiskunnallisen viestinnän rakennetta sekä kampanjoinnin roolia osana viestintästrategiaa.
Yhdessä Syöminen -teemakampanja sai teemavuotenaan 2009 koko maan kattavaa medianäkyvyyttä. Pääosin artikkelianalyysin keinoin tehdyssä tutkimuksessa kävi ilmi, että vaikka medianäkyvyys olikin suurta, sisällöllisesti artikkelit olivat pitkälti samansisältöisiä. Pääosa sanoma- ja aikakauslehtien artikkeleista tarjosi samanlaista sisältöä, eikä tarjonnut mielenkiintoisia näkökulmia, pohdintoja tms. kyseiseen aiheeseen.
Opinnäytetyöstä hyötyy erityisesti maa- ja metsätalousministeriö ja suomalaisen ruokakulttuurin edistämisohjelma. Opinnäytetyö toimii samalla myös hyvänä pohjamateriaalina mahdollisille tuleville aihepiireiltään samankaltaisille opinnäytetöille.
Yhdessä Syöminen -teemakampanja sai teemavuotenaan 2009 koko maan kattavaa medianäkyvyyttä. Pääosin artikkelianalyysin keinoin tehdyssä tutkimuksessa kävi ilmi, että vaikka medianäkyvyys olikin suurta, sisällöllisesti artikkelit olivat pitkälti samansisältöisiä. Pääosa sanoma- ja aikakauslehtien artikkeleista tarjosi samanlaista sisältöä, eikä tarjonnut mielenkiintoisia näkökulmia, pohdintoja tms. kyseiseen aiheeseen.
Opinnäytetyöstä hyötyy erityisesti maa- ja metsätalousministeriö ja suomalaisen ruokakulttuurin edistämisohjelma. Opinnäytetyö toimii samalla myös hyvänä pohjamateriaalina mahdollisille tuleville aihepiireiltään samankaltaisille opinnäytetöille.