Liiketoiminnan kehittämissuunnitelma yritys–X:lle
Vepsäläinen, Tuuli (2009)
Vepsäläinen, Tuuli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052410376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052410376
Tiivistelmä
Tämän toimintatutkimuksena tehdyn opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten toimistolaitteiden värejä ja toimistotarvikkeita verkkokaupassa myyvä pk-yritys voisi kehittää liiketoimintaansa. Tätä varten yritettiin strukturoida yrityksen nykyisen liiketoiminnan rakennetta. Sen tarkoituksena oli myös tutkia sitä, minkälainen sen avainasiakkaiden kuva yrityksestä on. Aihetta tutkittiin liiketoimintasuunnitelman laatimisen sekä yrityskuvan rakentamisen näkökulmasta.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosasta sekä empiirisestä tutkimuksesta. Teoreettinen osa jakautuu kolmeen osioon. Ensimmäisessä osassa käsitellään liiketoimintasuunnitelmaan liittyviä tekijöitä kuten lähtökohta-analyyseja, tavoitteiden ja strategioiden valintaa, toimintasuunnitelmia, joista tarkemmin markkinoinnin suunnittelua sekä erityisesti markkinointiviestintää. Toinen osuus keskittyy mielikuvamarkkinointiin, yrityskuvan rakentamiseen ja sen keinoihin. Kolmannessa osuudessa käsitellään tutkimusmenetelmiä. Keskeisinä lähteinä käytettiin kirjallisuutta liiketoimintasuunnitelman laatimisesta, markkinoinnista sekä imagon rakentamisesta.
Tutkimuksen empiirinen osio suoritettiin toiminnallisella havainnoinnilla sekä semistrukturoiduilla syvähaastatteluilla. Tutkimusta varten haastateltiin viittä yrityksen avainasiakasta. Tulokset analysoitiin yksitellen kvalitatiivisin menetelmin.
Tutkimuksen tärkeimpiä tuloksia on niiden asioiden todentaminen, joiden avulla yritys voisi luoda kilpailuetua. Tutkimuksen avulla myös pystyttiin määrittelemään ne asiat, joita yritys X:n kaltaiselta pk-yritykseltä odotetaan ja sen avulla määrittämään ne ominaisuudet, joista yrityskuva kannattaisi rakentaa. Tärkeä löydös on myös se, että yrityksen olisi kehitettävä asiakkuudenhallintaansa, ja hankittava tai kehitettävä tähän sopiva asiakkuudenhallintajärjestelmä.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosasta sekä empiirisestä tutkimuksesta. Teoreettinen osa jakautuu kolmeen osioon. Ensimmäisessä osassa käsitellään liiketoimintasuunnitelmaan liittyviä tekijöitä kuten lähtökohta-analyyseja, tavoitteiden ja strategioiden valintaa, toimintasuunnitelmia, joista tarkemmin markkinoinnin suunnittelua sekä erityisesti markkinointiviestintää. Toinen osuus keskittyy mielikuvamarkkinointiin, yrityskuvan rakentamiseen ja sen keinoihin. Kolmannessa osuudessa käsitellään tutkimusmenetelmiä. Keskeisinä lähteinä käytettiin kirjallisuutta liiketoimintasuunnitelman laatimisesta, markkinoinnista sekä imagon rakentamisesta.
Tutkimuksen empiirinen osio suoritettiin toiminnallisella havainnoinnilla sekä semistrukturoiduilla syvähaastatteluilla. Tutkimusta varten haastateltiin viittä yrityksen avainasiakasta. Tulokset analysoitiin yksitellen kvalitatiivisin menetelmin.
Tutkimuksen tärkeimpiä tuloksia on niiden asioiden todentaminen, joiden avulla yritys voisi luoda kilpailuetua. Tutkimuksen avulla myös pystyttiin määrittelemään ne asiat, joita yritys X:n kaltaiselta pk-yritykseltä odotetaan ja sen avulla määrittämään ne ominaisuudet, joista yrityskuva kannattaisi rakentaa. Tärkeä löydös on myös se, että yrityksen olisi kehitettävä asiakkuudenhallintaansa, ja hankittava tai kehitettävä tähän sopiva asiakkuudenhallintajärjestelmä.