TUTKIMUSMATKA TUNTEISIIN : Tunnekasvatusprojekti alakoulussa
Kauppinen, Minna (2010)
Kauppinen, Minna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052410356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052410356
Tiivistelmä
Opinnäytetyön projektissani yhdistyvät varsinainen opinnäytetyö sekä terveydenhoitajan opinnäytetyö. Tutkimus sekä teoreettinen osio sisältyvät opinnäytetyöhöni ja toiminnallinen osuus terveydenhoitajan opinnäytetyöhöni.
Opinnäytetyön tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ja koostaa yhteen haastatteluiden avulla tärkeimpiä aihe- ja ongelma-alueita tunteiden ymmärtämisen ja käsittelyn saralla, mitä voisimme lasten kanssa käsitellä ja keskustella toimintatuokioissa. Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden tarkoituksena oli harjoitella tunne-asioiden käsittelyä. Opinnäytetyön tutkimuksen tehtävänä oli tuoda esille lasten tunnemaailman huolenaiheita ja ongelmia vanhempien, oppilaiden ja opettajien haastatteluiden kautta. Toiminnallisen osuuden tehtävänä taasen oli tuoda tunnekasvatusta ja sen mahdollisuuksia suurempaan tietoisuuteen niin oppilaille, vanhemmille kuin opettajillekin.
Tutkimuksen tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeina sekä ryhmähaastatteluna loka-marraskuun 2009 aikana. Tutkimukseen vastasi 19 vanhempaa, 3 opettajaa sekä 23 oppilasta. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia sekä sisällön erittelyä.
Tutkimustuloksissa suurimmiksi huolenaiheiksi nousivat huonot empatiakyvyt, lasten ajoittainen yksinäisyys, vaikeus käsitellä ja havaita omia sekä toisten tunteita ja negatiivisten tunteiden purkaminen teoilla.
Toiminnallisessa osuudessa käytin hyväkseni aiemmin keräämääni teoriatietoa sekä tutkimusten tuloksia. Esille nousseiden aiheiden perusteella rakensin kaksi toimintatuokiota, jossa käsittelimme tunteisiin liittyviä asioita keskustellen ja erilaisin luovin keinoin.
Opinnäytetyön tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ja koostaa yhteen haastatteluiden avulla tärkeimpiä aihe- ja ongelma-alueita tunteiden ymmärtämisen ja käsittelyn saralla, mitä voisimme lasten kanssa käsitellä ja keskustella toimintatuokioissa. Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden tarkoituksena oli harjoitella tunne-asioiden käsittelyä. Opinnäytetyön tutkimuksen tehtävänä oli tuoda esille lasten tunnemaailman huolenaiheita ja ongelmia vanhempien, oppilaiden ja opettajien haastatteluiden kautta. Toiminnallisen osuuden tehtävänä taasen oli tuoda tunnekasvatusta ja sen mahdollisuuksia suurempaan tietoisuuteen niin oppilaille, vanhemmille kuin opettajillekin.
Tutkimuksen tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeina sekä ryhmähaastatteluna loka-marraskuun 2009 aikana. Tutkimukseen vastasi 19 vanhempaa, 3 opettajaa sekä 23 oppilasta. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia sekä sisällön erittelyä.
Tutkimustuloksissa suurimmiksi huolenaiheiksi nousivat huonot empatiakyvyt, lasten ajoittainen yksinäisyys, vaikeus käsitellä ja havaita omia sekä toisten tunteita ja negatiivisten tunteiden purkaminen teoilla.
Toiminnallisessa osuudessa käytin hyväkseni aiemmin keräämääni teoriatietoa sekä tutkimusten tuloksia. Esille nousseiden aiheiden perusteella rakensin kaksi toimintatuokiota, jossa käsittelimme tunteisiin liittyviä asioita keskustellen ja erilaisin luovin keinoin.