Porin kaupungin tilaajajärjestelmän kehittäminen puhdistuspalvelualalla
Hilvo, Pirkko (2010)
Hilvo, Pirkko
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052410327
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052410327
Tiivistelmä
Väestö ikääntyy, jonka seurauksena työmarkkinoilta poistuu väkeä enemmän, kuin sinne saapuu. Verorahojen kertymät pienenevät, mutta palvelun tarpeet kasvavat, joiden järjestämisestä vastuun kantaa julkinen sektori. Yhä useammat kunnat hakevat ratkaisua tilaaja-tuottaja-toimintatavasta, samoin on tapahtunut myös Porissa. Opinnäytetyön tutkimuksessa tuli esille, että tilaaja-tuottaja-toimintatapaa toteutetaan sekä näennäismarkkinoilla että markkinasuuntautuneesti.
Opinnäytetyössäni olen kartoittanut, minkälaisia tilaaja järjestelmiä on muodostunut eripuolille Suomea. Työni on muuttunut tuottajatehtävistä tilaajatehtäväksi tuoden mukanaan uusia haasteita ja uutta osaamistarvetta. Tutkimuksessani, jonka empiirisen osuuden toteutin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä, etsin hyviä ratkaisuja tilaaja-toimintatapaan. Tutkimuksessa tuli esille, että tilaajapuolella on suuri tarve verkostoitua ja etsiä yhdessä onnistuneita ratkaisuja, joten puhun mielelläni hiljaisen tiedon vaihtamisesta. Opinnäytetyön teoriaosuudessa olen tarkastellut mm. tilaajaa, tuottajaa ja asiakasta palvelujen tuotantoprosessissa, laadun merkitystä sekä ympäristöasioiden ja työturvallisuuden huomioimista yhteisellä työmaalla.
Tilaaja-tuottaja-toimintatavan käyttöönotto edellyttää palvelujen tuotteistamista. Tuotteistamisessa on tärkeää, että tuottaja ymmärtää asiakkaan tarpeet ja pitää huolta tehokkuudesta, sekä palvelun laadusta.
Tilaajaosaamisen tärkeys on noussut merkittäväksi tekijäksi tilaaja-tuottaja-toimintatapaan siirtyessä. Kumppanuus ja avoimuus ovat taitoja, joiden kehittämiseen tulee panostaa, kun haetaan yhdessä asiakkaan etua. Kumppanuudessa panostetaan luottamukseen, avoimuuteen ja toisen osaamisen arvostukseen.
Opinnäytetyössäni olen kartoittanut, minkälaisia tilaaja järjestelmiä on muodostunut eripuolille Suomea. Työni on muuttunut tuottajatehtävistä tilaajatehtäväksi tuoden mukanaan uusia haasteita ja uutta osaamistarvetta. Tutkimuksessani, jonka empiirisen osuuden toteutin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä, etsin hyviä ratkaisuja tilaaja-toimintatapaan. Tutkimuksessa tuli esille, että tilaajapuolella on suuri tarve verkostoitua ja etsiä yhdessä onnistuneita ratkaisuja, joten puhun mielelläni hiljaisen tiedon vaihtamisesta. Opinnäytetyön teoriaosuudessa olen tarkastellut mm. tilaajaa, tuottajaa ja asiakasta palvelujen tuotantoprosessissa, laadun merkitystä sekä ympäristöasioiden ja työturvallisuuden huomioimista yhteisellä työmaalla.
Tilaaja-tuottaja-toimintatavan käyttöönotto edellyttää palvelujen tuotteistamista. Tuotteistamisessa on tärkeää, että tuottaja ymmärtää asiakkaan tarpeet ja pitää huolta tehokkuudesta, sekä palvelun laadusta.
Tilaajaosaamisen tärkeys on noussut merkittäväksi tekijäksi tilaaja-tuottaja-toimintatapaan siirtyessä. Kumppanuus ja avoimuus ovat taitoja, joiden kehittämiseen tulee panostaa, kun haetaan yhdessä asiakkaan etua. Kumppanuudessa panostetaan luottamukseen, avoimuuteen ja toisen osaamisen arvostukseen.