Kylmäpihlajan majakka matkailijoiden silmin : Asiakastyytyväisyyskysely kesällä 2009
Vahtoranta, Anni (2010)
Vahtoranta, Anni
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052410250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052410250
Tiivistelmä
Rauman edustalla sijaitseva Kylmäpihlajan majakka tarjoaa ravintola-, kahvila-, majoitus- ja kokouspalveluita niin päiväkävijöille kuin majakalla yöpyvillekin. Asiakkaat voivat osallistua myös opastetuille saarikierroksille sekä käydä majakantornissa. Eri välineiden, kuten kajakkien, soutuveneen ja kalastusvälineiden, vuokraus on myös mahdollista. Erilaisia ohjelmapalveluita järjestetään yhteistyökumppanin kanssa. Asiakkaiden käytettävissä on myös sauna, kylpytynnyri sekä uimaranta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä Kylmäpihlajan majakan tarjoamia palveluita kohtaan. Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin yhteistyössä Kylmäpihlajan majakan henkilökunnan kanssa kesällä 2009. Vastaajilta pyydettiin myös kehittämisideoita toiminnan parantamiseksi. Asiakastyytyväisyyskyselyn toteuttamisessa, tulosten käsittelyssä sekä esittämisessä teoreettisena tietoperustana käytettiin kvantitatiivista tutkimusta.
Teoreettisessa tietoperustassa käsiteltiin myös majakoiden historiaa, majakkamatkailun kehittämistä, Suomen majakkaseuraa, Kylmäpihlajan majakan tarjoamia ravintola-, kahvila-, majoitus- ja kokouspalveluita, kyselylomakkeen laatimista sekä tutkimusaineiston esittämistä.
Kyselyyn vastasi 80 ihmistä. Tulokset käsiteltiin SPSS-tilasto-ohjelmalla. Kyselyyn vastanneet vaikuttivat olevan yleisesti ottaen tyytyväisiä majakan tarjoamiin palveluihin. Yleiseen viihtyisyyteen sekä hinta-laatusuhteeseen oltiin myös tyytyväisiä. Joistakin oheispalveluista useammat vastaajat eivät osanneet sanoa mielipidettään. Syynä saattoi olla muun muassa se, että he eivät olleet käyttäneet kyseistä palvelua. Joidenkin palveluiden olemassaolosta asiakkaat eivät välttämättä edes tienneet, joten niistä ei ollut myöskään mielipidettä. Kehittämisideoita kysyttäessä ihmiset olivat maininneet muun muassa huoneisiin jaettavan kansion, jossa olisi tietoa majakasta, saaresta sekä palveluista. Majakalla käy myös lapsiperheitä, joten perheen pienimmille toivottiin myös ohjattua toimintaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä Kylmäpihlajan majakan tarjoamia palveluita kohtaan. Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin yhteistyössä Kylmäpihlajan majakan henkilökunnan kanssa kesällä 2009. Vastaajilta pyydettiin myös kehittämisideoita toiminnan parantamiseksi. Asiakastyytyväisyyskyselyn toteuttamisessa, tulosten käsittelyssä sekä esittämisessä teoreettisena tietoperustana käytettiin kvantitatiivista tutkimusta.
Teoreettisessa tietoperustassa käsiteltiin myös majakoiden historiaa, majakkamatkailun kehittämistä, Suomen majakkaseuraa, Kylmäpihlajan majakan tarjoamia ravintola-, kahvila-, majoitus- ja kokouspalveluita, kyselylomakkeen laatimista sekä tutkimusaineiston esittämistä.
Kyselyyn vastasi 80 ihmistä. Tulokset käsiteltiin SPSS-tilasto-ohjelmalla. Kyselyyn vastanneet vaikuttivat olevan yleisesti ottaen tyytyväisiä majakan tarjoamiin palveluihin. Yleiseen viihtyisyyteen sekä hinta-laatusuhteeseen oltiin myös tyytyväisiä. Joistakin oheispalveluista useammat vastaajat eivät osanneet sanoa mielipidettään. Syynä saattoi olla muun muassa se, että he eivät olleet käyttäneet kyseistä palvelua. Joidenkin palveluiden olemassaolosta asiakkaat eivät välttämättä edes tienneet, joten niistä ei ollut myöskään mielipidettä. Kehittämisideoita kysyttäessä ihmiset olivat maininneet muun muassa huoneisiin jaettavan kansion, jossa olisi tietoa majakasta, saaresta sekä palveluista. Majakalla käy myös lapsiperheitä, joten perheen pienimmille toivottiin myös ohjattua toimintaa.