Liiketoimintasuunnitelma: Juustopuoti Fiskarsin ruukissa
Riihiaho, Sara (2010)
Riihiaho, Sara
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052310202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052310202
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa liiketoimintasuunnitelma Fiskarsin ruukkiin perustettavalle yritykselle.
Opinnäytetyön runkona on käytetty Finnveran työkirjan tarjoamaa mallia aloittavan yrityksen liiketoimintasuunnitelmalle. Viitekehyksenä on työkirjan lisäksi käytetty markkinoinnin, matkailualan sekä yleisesti ottaen liiketalouden alan kirjallisuutta.
Empiirinen tutkimus perustuu vahvasti yrittäjän haastatteluille, joita on toteutettu useita. Hankkeesta on keskusteltu tiiviisti vuoden 2009 aikana. Liiketoimintasuunnitelma valmistui keväällä 2010. Yrittäjän haastattelujen lisäksi tutkimuksessa on käytetty asiakkaiden osalta matkailualan tutkimuksia ja kilpailijoiden osalta kilpailijoiden omia tietoja sekä paikan päällä tehtyjä havaintoja.
Tutkimukseen vahvasti vaikuttanut seikka on yrityksen suunniteltu sijainti. Fiskarsin ruukki on alue, jolla on pitkä ja värikäs historia ja joka vetää nykyään puoleensa arviolta 150 000 matkailijaa vuodessa. Ruukissa on ravitsemisalan yrityksiä, mutta Juustopuodin tyyppistä yritystä ei ole missään lähiseudulla. Matkailijoiden lisäksi Juustopuoti haluaa asiakkaikseen myös lähiseudun asukkaita.
Juustopuoti on lounaskahvila, joka keskittyy laadukkaisiin juustoihin ja viineihin tarjoten samalla myös tapas- tyylisiä lounasvaihtoehtoja. Tarkoituksena on tarjota asiakkaalle hyvää ruokaa edulliseen hintaan myös mukaan ostettavaksi.
Juustopuodin toiminta tulee olemaan kausiluonteista, sillä Fiskarsiin kohdistuva matkailu painottuu kahteen selkeään sesonkiin, joista toinen sijoittuu kesäkaudelle ja toinen joulun ympärille.
Tutkimuksen tarkoitus oli vastata kysymykseen: Onko kannattavaa perustaa kahvilatyyppinen puoti Fiskarsin ruukkiin? Tutkimuksesta käy ilmi, että hankkeen toteuttaminen olisi kannattavaa. Valmis liiketoimintasuunnitelma tulee toimimaan yrittäjälle tärkeänä työkaluna yritystä perustettaessa.
Opinnäytetyön runkona on käytetty Finnveran työkirjan tarjoamaa mallia aloittavan yrityksen liiketoimintasuunnitelmalle. Viitekehyksenä on työkirjan lisäksi käytetty markkinoinnin, matkailualan sekä yleisesti ottaen liiketalouden alan kirjallisuutta.
Empiirinen tutkimus perustuu vahvasti yrittäjän haastatteluille, joita on toteutettu useita. Hankkeesta on keskusteltu tiiviisti vuoden 2009 aikana. Liiketoimintasuunnitelma valmistui keväällä 2010. Yrittäjän haastattelujen lisäksi tutkimuksessa on käytetty asiakkaiden osalta matkailualan tutkimuksia ja kilpailijoiden osalta kilpailijoiden omia tietoja sekä paikan päällä tehtyjä havaintoja.
Tutkimukseen vahvasti vaikuttanut seikka on yrityksen suunniteltu sijainti. Fiskarsin ruukki on alue, jolla on pitkä ja värikäs historia ja joka vetää nykyään puoleensa arviolta 150 000 matkailijaa vuodessa. Ruukissa on ravitsemisalan yrityksiä, mutta Juustopuodin tyyppistä yritystä ei ole missään lähiseudulla. Matkailijoiden lisäksi Juustopuoti haluaa asiakkaikseen myös lähiseudun asukkaita.
Juustopuoti on lounaskahvila, joka keskittyy laadukkaisiin juustoihin ja viineihin tarjoten samalla myös tapas- tyylisiä lounasvaihtoehtoja. Tarkoituksena on tarjota asiakkaalle hyvää ruokaa edulliseen hintaan myös mukaan ostettavaksi.
Juustopuodin toiminta tulee olemaan kausiluonteista, sillä Fiskarsiin kohdistuva matkailu painottuu kahteen selkeään sesonkiin, joista toinen sijoittuu kesäkaudelle ja toinen joulun ympärille.
Tutkimuksen tarkoitus oli vastata kysymykseen: Onko kannattavaa perustaa kahvilatyyppinen puoti Fiskarsin ruukkiin? Tutkimuksesta käy ilmi, että hankkeen toteuttaminen olisi kannattavaa. Valmis liiketoimintasuunnitelma tulee toimimaan yrittäjälle tärkeänä työkaluna yritystä perustettaessa.