Markkinatutkimus Lounasravintolan perustamisesta Tullintorin alueelle
Paaso, Linnea; Ilmonen, Tuulia (2010)
Paaso, Linnea
Ilmonen, Tuulia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052210184
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052210184
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Tampereen Tullintorin alueen lounasravintolamarkkinoita. Toimeksianto saatiin Heini ja Tatu Niklas-Salmiselta, jotka omistavat tamperelaisen Tilaisuus Villa Sofia -nimisen tilausravintolan ja suunnittelivat uuden vietnamilaistyyppisen keittolounasravintolan perustamista Tullintorin alueelle. Tutkimuksen päähuomio kiinnitettiin alueen lounastajiin sekä alueella toimiviin muihin lounasta tarjoaviin ravintoloihin.
Tutkimuksen menetelmänä toimi kvantitatiivinen eli määrällinen kyselytutkimus. Kysely suoritettiin kenttätutkimuksen muodossa haastattelemalla yhteensä 180:aa Tullintorin alueella lounastavaa henkilöä. Markkinoita tarkastellessa teoriapohjana käytettiin Bergströmin & Leppäsen (2002) ostamiseen vaikuttavia tekijöitä sekä ostajatyyppijaottelua. Albanesen & Boedekerin (2002) kilpailutilannejaottelua käytettiin apuna Tullintorin alueen kilpailijoita jaoteltaessa.
Kyselytutkimuksessa selvisi, että alueen lounastajat kaipaavat uudistusta lounasravintolatarjontaan. Esille nousivat erityisesti terveellisen ruoan, kotiruoan sekä runsaan ja hyvän salaattivalikoiman puute. Lisäksi vastauksista ilmeni, että alueelle kaivataan uutta ravintolaa ja uutta ruokatarjontaa, mutta harva osasi kuvailla uudistusta tarkemmin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että uuden keittolounasravintolan perustaminen alueelle on kannattavaa, sillä tehdyn kyselyn perusteella sille on kysyntää. Kilpailijoita alueella on runsaasti, mutta tarjonnaltaan vastaavaa ravintolaa ei vielä alueella ole. Kyselytulokset kuitenkin avaavat mahdollisuuksia myös tarjonnan monipuolistamiseen, sillä myös take away -ruokaa sekä runsaampaa salaattivalikoimaa tarjoavaa ravintolaa kaivataan. Näin ollen voidaan päätellä, että edellä mainittujen lisääminen uuden lounasravintolan ruoka- ja palvelutarjontaan olisi kannattavaa, sillä silloin ravintola tavoittaisi suuremman asiakasryhmän.
Tutkimuksen menetelmänä toimi kvantitatiivinen eli määrällinen kyselytutkimus. Kysely suoritettiin kenttätutkimuksen muodossa haastattelemalla yhteensä 180:aa Tullintorin alueella lounastavaa henkilöä. Markkinoita tarkastellessa teoriapohjana käytettiin Bergströmin & Leppäsen (2002) ostamiseen vaikuttavia tekijöitä sekä ostajatyyppijaottelua. Albanesen & Boedekerin (2002) kilpailutilannejaottelua käytettiin apuna Tullintorin alueen kilpailijoita jaoteltaessa.
Kyselytutkimuksessa selvisi, että alueen lounastajat kaipaavat uudistusta lounasravintolatarjontaan. Esille nousivat erityisesti terveellisen ruoan, kotiruoan sekä runsaan ja hyvän salaattivalikoiman puute. Lisäksi vastauksista ilmeni, että alueelle kaivataan uutta ravintolaa ja uutta ruokatarjontaa, mutta harva osasi kuvailla uudistusta tarkemmin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että uuden keittolounasravintolan perustaminen alueelle on kannattavaa, sillä tehdyn kyselyn perusteella sille on kysyntää. Kilpailijoita alueella on runsaasti, mutta tarjonnaltaan vastaavaa ravintolaa ei vielä alueella ole. Kyselytulokset kuitenkin avaavat mahdollisuuksia myös tarjonnan monipuolistamiseen, sillä myös take away -ruokaa sekä runsaampaa salaattivalikoimaa tarjoavaa ravintolaa kaivataan. Näin ollen voidaan päätellä, että edellä mainittujen lisääminen uuden lounasravintolan ruoka- ja palvelutarjontaan olisi kannattavaa, sillä silloin ravintola tavoittaisi suuremman asiakasryhmän.