Varhaiskasvatusikäisten lääkinnällinen kuntoutus Ylivieskassa päivähoitohenkilöstön näkökulmasta
Häkkilä, Soili (2010)
Häkkilä, Soili
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052210178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052210178
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kvantitatiivinen tutkimus, joka on tehty päivähoitohenkilökunnan näkökulmasta. Työn tavoitteena oli selvittää, mitä lääkinnällisen kuntoutuksen palveluita paikkakunnalla on saatavilla ja, miten varhaiskasvatusikäisten lasten kuntoutus toteutuu Ylivieskassa. Kyselylomakkeet jaettiin viiteen ylivieskalaiseen päiväkotiin ja 20 työntekijää vastasi kysymyksiin. Lomake sisälsi monivalintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Vastaajien mukaan Ylivieskassa on saatavilla useita lääkinnällisen kuntoutuksen palveluita, kute puhe-, toiminta-, fysio- ja musiikkiterapiaa sekä perheneuvolapalveluita. Vastaajien kokemukset eri palveluiden riittävyydestä vaihtelivat. Erityispäivähoito järjestetään Ylivieskassa osana tavallista päivähoitoa. Vastausten perusteella selvisi, että erityistä tukea tarvitsevan lapsen ryhmään sijoitetaan useissa tapauksissa ryhmäavustaja. Kyselyn tulosten mukaan erityistä tukea tarvitsevien varhaiskasvatusikäisten lasten kuntoutukseen osallistuu aktiivisesti lapsen vanhempien lisäksi kiertävä erityislastentarhanopettaja ja terapeutit. Suurin osa vastaajista kertoi terapeuttien osallistuvan kuntoutussuunnitelmien laadintaan ja päivittämiseen yhdessä lapsen vanhempien ja päivähoidon työntekijän kanssa. Päivähoitohenkilökunta kaipaa kuntoutukseen koordinaattoria, joka voisi antaa hoitohenkilökunnalle käytännön vinkkejä, miten ohjata ja tukea erityistä tukea tarvitsevaa lasta päivähoidon arjessa.