Leikitsä mun kaa? : millaisia leikkejä päiväkodissa leikitään?
Ryynänen, Tanja (2010)
Ryynänen, Tanja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052110161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052110161
Tiivistelmä
Ryynänen Tanja. Leikitsä mun kaa? Millaisia leikkejä päiväkodissa leikitään?
Helsinki, kevät 2010, 55 s.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjel-ma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyöntekijän virkakelpoisuus
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty havainnoimalla. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia leikkejä lapset päiväkodissa leikkivät. Päätavoitteena on saada selville, millaisia leikkejä eri-ikäiset lapset leikkivät vapaan leikin aikana ja jääkö vapaalle leikille aikaa päiväkodin arjessa.
Havainnoit tehtiin kymmenen viikon aikana Helsinkiläisessä päiväkodissa 4–6- vuotiaiden ryhmässä. Havainnointi tapahtui lasten vapaan leikin aikana niin sisällä kuin ulkonakin. Vapaalle leikille oli aikaa sisällä aamupäivisin ennen ulkoilua, sekä iltapäivällä lepohetken jälkeen. Päiväkoti ei ollut havainnointini aikaan omissa tiloissaan, vaan he olivat väliaikaisesti sijoitettuna muualle. Tämä rajoitti toisaalta leikkimisen mahdollisuuksia sisällä, koska evakkotiloja ei ollut saatu toiminaan halutulla tavalla.
Suosituimmaksi leikiksi osoittautui kotileikki. Sitä leikittiin lähes päivittäin ja sitä leikkivät kaikenikäiset lapset, tytöt kuitenkin useammin kuin pojat. Tyttöjen kesken suosituimpia leikkejä olivat myös Bratz-nukeilla ja poneilla leikkiminen. Esikouluikäisillä pojilla tuntui olevan ajoittain vaikeuksia keksiä tekemistä, joka olisi ollut mahdollista toteuttaa päiväkodin sisätiloissa. Ulkona heidän leikkinsä sujuivat paremmin, eikä niihin tarvinnut aikuisen puuttua niin usein.
Avainsanat: päiväkodit, leikki, havainnointi
Helsinki, kevät 2010, 55 s.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjel-ma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyöntekijän virkakelpoisuus
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty havainnoimalla. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia leikkejä lapset päiväkodissa leikkivät. Päätavoitteena on saada selville, millaisia leikkejä eri-ikäiset lapset leikkivät vapaan leikin aikana ja jääkö vapaalle leikille aikaa päiväkodin arjessa.
Havainnoit tehtiin kymmenen viikon aikana Helsinkiläisessä päiväkodissa 4–6- vuotiaiden ryhmässä. Havainnointi tapahtui lasten vapaan leikin aikana niin sisällä kuin ulkonakin. Vapaalle leikille oli aikaa sisällä aamupäivisin ennen ulkoilua, sekä iltapäivällä lepohetken jälkeen. Päiväkoti ei ollut havainnointini aikaan omissa tiloissaan, vaan he olivat väliaikaisesti sijoitettuna muualle. Tämä rajoitti toisaalta leikkimisen mahdollisuuksia sisällä, koska evakkotiloja ei ollut saatu toiminaan halutulla tavalla.
Suosituimmaksi leikiksi osoittautui kotileikki. Sitä leikittiin lähes päivittäin ja sitä leikkivät kaikenikäiset lapset, tytöt kuitenkin useammin kuin pojat. Tyttöjen kesken suosituimpia leikkejä olivat myös Bratz-nukeilla ja poneilla leikkiminen. Esikouluikäisillä pojilla tuntui olevan ajoittain vaikeuksia keksiä tekemistä, joka olisi ollut mahdollista toteuttaa päiväkodin sisätiloissa. Ulkona heidän leikkinsä sujuivat paremmin, eikä niihin tarvinnut aikuisen puuttua niin usein.
Avainsanat: päiväkodit, leikki, havainnointi