Tuotteiden vertailutyökalu hyväntekeväisyysyhdistys Mahtavalle
Koistinen, Nina; Alajuuri, Ilona (2010)
Koistinen, Nina
Alajuuri, Ilona
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052110074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052110074
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella opinnäytetyön toimeksiantajalle,
hyväntekeväisyysyhdistys Mahtavalle, objektiivinen tuotteiden vertailutyökalu. Työkalua luodessa
toteutettiin kvalitatiivinen tutkimus, jonka avulla kartoitettiin kuluttajien tietämystä ekologisista
tuotevaihtoehdoista sekä heidän ostotottumuksista.
Mahtava ry. on helmikuussa 2009 perustettu hyväntekeväisyysyhdistys, jonka toimintaa yhä
kehitetään. Tuotteiden vertailutyökalu tulee olemaan suuressa osassa erityisesti Mahtavan
toiminnan alkuvaiheessa, jolloin toiminta on pääasiallisesti viestintää verkkosivujen avulla.
Mahtavan tavoite on lisätä kuluttajien tietoa mahdollisimman läpinäkyvästi ja rehellisesti, kertoa
ekologisista vaihtoehdoista ja tarjota mahdollisuuksia hyväntekeväisyyteen. Työkalun avulla
Mahtava voi toimintaperiaatteidensa mukaisesti tiedottaa muun muassa tuotteiden alkuperästä ja
tuotantotavoista ja siten auttaa kuluttajia tekemään ekologisia ostopäätöksiä jokapäiväisessä
elämässään.
Tutkimuksella selvitettiin, mitkä asiat vaikuttavat kuluttajien elintarvikevalintoihin, kartoitettiin
heidän tietotasoa eettisistä tuotteista sekä selvitettiin minkälaista tietoa kuluttajat toivovat saavansa
käyttämistään tuotteista. Tämän lisäksi selvitettiin Mahtavan arvojen toimivuus käytännössä.
Opinnäytetyössä kuvataan Mahtavalle kehitetty vertailutyökalu, sen valintakriteerit ja perustelut
valinnoille.
hyväntekeväisyysyhdistys Mahtavalle, objektiivinen tuotteiden vertailutyökalu. Työkalua luodessa
toteutettiin kvalitatiivinen tutkimus, jonka avulla kartoitettiin kuluttajien tietämystä ekologisista
tuotevaihtoehdoista sekä heidän ostotottumuksista.
Mahtava ry. on helmikuussa 2009 perustettu hyväntekeväisyysyhdistys, jonka toimintaa yhä
kehitetään. Tuotteiden vertailutyökalu tulee olemaan suuressa osassa erityisesti Mahtavan
toiminnan alkuvaiheessa, jolloin toiminta on pääasiallisesti viestintää verkkosivujen avulla.
Mahtavan tavoite on lisätä kuluttajien tietoa mahdollisimman läpinäkyvästi ja rehellisesti, kertoa
ekologisista vaihtoehdoista ja tarjota mahdollisuuksia hyväntekeväisyyteen. Työkalun avulla
Mahtava voi toimintaperiaatteidensa mukaisesti tiedottaa muun muassa tuotteiden alkuperästä ja
tuotantotavoista ja siten auttaa kuluttajia tekemään ekologisia ostopäätöksiä jokapäiväisessä
elämässään.
Tutkimuksella selvitettiin, mitkä asiat vaikuttavat kuluttajien elintarvikevalintoihin, kartoitettiin
heidän tietotasoa eettisistä tuotteista sekä selvitettiin minkälaista tietoa kuluttajat toivovat saavansa
käyttämistään tuotteista. Tämän lisäksi selvitettiin Mahtavan arvojen toimivuus käytännössä.
Opinnäytetyössä kuvataan Mahtavalle kehitetty vertailutyökalu, sen valintakriteerit ja perustelut
valinnoille.