TRENDS AND BUSINESS OPPORTUNITIES OF SOLAR ENERGY IN CHINA
Yuan, Zhang (2010)
Yuan, Zhang
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052010026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052010026
Tiivistelmä
Työn tavoite oli tutkia aurinkoenergian trendejä ja business-mahdollisuuksia Kiinassa. Työ toteutettiin tekemällä kirjoituspöytätutkimusta, joka perustui kirjallisuuteen, raportteihin ja teollisuusaikakauslehtiin sekä asiantuntijoiden ja case-yritysten haastatteluihin. Teoreettinen osuus keskittyi analysoimaan markkinapotentiaalia PESTEL-analyysin avulla, markkina-analyysin keskeisiä osatekijöitä, arvoketjuanalyysiä ja kilpailukykyisiä strategioita. Tutkimuksen empiirisessä osassa selvitetään poliittisia päätöksiä, erilaisia projekteja Kiinassa ja kolme case-yritystä. Työn tutkimusote on kvalitatiivinen. Haasteena Kiinan aurinkoenergiateollisuudessa on epätasapaino tuotannon ja kulutuksen välillä. Suurin osa Kiinan aurinkoenergiayrityksistä on aurinkokennovalmistajia ja suurin osa teollisuuden tuotteista viedään ulkomaille. Aurinkoenergiateollisuus on riippuvainen ulkomaan markkinoista, mikä ei ole hyvä pitkän aikavälin kehityksessä. Kannustavalla politiikalla on tärkeä rooli aurinkoenergiamarkkinoiden kehityksessä. Mainonta ja teollisuusnäyttelyihin osallistuminen ovat markkinoinnin tärkeimpiä työkaluja, kun astutaan Kiinan aurinkoenergiamarkkinoille. Jotta suomalainen yritys voi osallistua Kiinan aurinkoenergiaprojekteihin, paras tapa on toimia yhteistyössä paikallisten aurinkoenergiayritysten ja julkisyhteisöjen kanssa. Yhteistyön käynnistämisessä suomalaisten yritysten kilpailuetuna on kehittynyt teknologia ja palvelun laatu.