Kohti paperitonta kirjanpitoa : Pirkkalan Tilitoimisto Ky:n asiakkaiden tarvekartoitus
Liiro, Mari (2010)
Liiro, Mari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199927
Tiivistelmä
Viime vuosien aikana tietotekninen kehitys on muuttanut taloushallinnon käytäntöjä. Sähköisten palveluiden käyttö on jo arkipäivää lähes kaikille yrityksille joko suoranaisesti tai esimerkiksi tilitoimistojen välityksellä. Monet suuret tilitoimistot ovat siirtyneet jo tarjoamaan asiakkailleen paperitonta kirjanpitoa. Tämä haastaa osaltaan pienet tilitoimistot tarjoamaan saman palvelun säilyttääkseen asemansa kilpailumarkkinoilla.
Tämä opinnäytetyö tehtiin Pirkkalan Tilitoimisto Ky:n toimeksiantona. Työn tavoitteena oli selvittää, mitä paperiton kirjanpito tarkoittaa sekä kartoittaa Pirkkalan Tilitoimisto Ky:n edellytykset paperittoman kirjanpidon tarjoamiseen. Tutkimus suoritettiin teoreettisessa osassa kirjallisuustutkimuksella ja empiirisessä osassa haastattelujen ja keskustelujen perusteella.
Tutkimuksen tuloksena todettiin, että paperittomuus kirjanpidossa tarkoittaa paperitonta tiedon siirtoa, käsittelyä ja arkistointia käyttäen hyväksi tietotekniikan mahdollisuuksia. Opinnäytetyön tuloksena päädyttiin siihen, että paperittomaan kirjanpitoon siirtyminen ei ole nyt ajankohtainen. Pirkkalan Tilitoimisto Ky:n asiakaskunta koostuu tällä hetkellä pääsääntöisesti mikroyrityksistä. Paperittomaan kirjanpitoon siirtyminen ei siis tuo merkittävää hyötyä niille. Lisäksi opinnäytetyössä tehdyn haastattelututkimuksen mukaan Pirkkalan Tilitoimisto Ky:n asiakkaista vain alle 10 prosenttia on kiinnostuneita paperittomasta kirjanpidosta, joten asiakkaat eivät ole tässä vaiheessa vielä riittävässä määrin kiinnostuneita siirtymään sähköiseen taloushallintoon.
Taloudellisesti paperittomaan kirjanpitoon Pirkkalan Tilitoimisto Ky:n ei kannata täysin vielä siirtyä, mutta tilitoimiston kannattaa vuokrata palvelu alkuvaiheessa. Tilitoimiston kannattaa myös olla valmiudessa tarjoamaan paperiton kirjanpito kysynnän kasvaessa. Näin tilitoimisto pystyy vastaamaan asiakkaidensa tarpeisiin sekä säilyttämään asemansa kilpailumarkkinoilla.
Tämä opinnäytetyö tehtiin Pirkkalan Tilitoimisto Ky:n toimeksiantona. Työn tavoitteena oli selvittää, mitä paperiton kirjanpito tarkoittaa sekä kartoittaa Pirkkalan Tilitoimisto Ky:n edellytykset paperittoman kirjanpidon tarjoamiseen. Tutkimus suoritettiin teoreettisessa osassa kirjallisuustutkimuksella ja empiirisessä osassa haastattelujen ja keskustelujen perusteella.
Tutkimuksen tuloksena todettiin, että paperittomuus kirjanpidossa tarkoittaa paperitonta tiedon siirtoa, käsittelyä ja arkistointia käyttäen hyväksi tietotekniikan mahdollisuuksia. Opinnäytetyön tuloksena päädyttiin siihen, että paperittomaan kirjanpitoon siirtyminen ei ole nyt ajankohtainen. Pirkkalan Tilitoimisto Ky:n asiakaskunta koostuu tällä hetkellä pääsääntöisesti mikroyrityksistä. Paperittomaan kirjanpitoon siirtyminen ei siis tuo merkittävää hyötyä niille. Lisäksi opinnäytetyössä tehdyn haastattelututkimuksen mukaan Pirkkalan Tilitoimisto Ky:n asiakkaista vain alle 10 prosenttia on kiinnostuneita paperittomasta kirjanpidosta, joten asiakkaat eivät ole tässä vaiheessa vielä riittävässä määrin kiinnostuneita siirtymään sähköiseen taloushallintoon.
Taloudellisesti paperittomaan kirjanpitoon Pirkkalan Tilitoimisto Ky:n ei kannata täysin vielä siirtyä, mutta tilitoimiston kannattaa vuokrata palvelu alkuvaiheessa. Tilitoimiston kannattaa myös olla valmiudessa tarjoamaan paperiton kirjanpito kysynnän kasvaessa. Näin tilitoimisto pystyy vastaamaan asiakkaidensa tarpeisiin sekä säilyttämään asemansa kilpailumarkkinoilla.