Italiens landsprofil
Norrgård, Louise (2010)
Norrgård, Louise
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199872
Tiivistelmä
Syftet med detta lärdomsprov är att sammanställa en landsprofil om Italien, som skall hjälpa små och medelstora företag i Österbotten som planerar internationalisering till Italien. Denna landsprofil innehåller grundläggande fakta om Italien såsom kultur, ekonomi, infrastruktur, handel och lagstiftning. Denna information är till största delen hämtad från Internet eftersom där hittas den mest aktuella informationen. I den första delen av arbetet tas fakta om landet i fråga upp och den i andra, som är den empiriska delen, undersöktes fem företag från Österbotten, alla dessa har inlett export till Italien. Själva undersökningen går ut på att ta reda på om dessa företag tror sig ha haft nytta av en landsprofil. Undersökningen omfattar bara fem företag och kan därför inte bli allmängiltig. Resultatet av undersökningen visade att de flesta företag nog skulle ha haft nytta av en landsprofil. The purpose of this thesis is to compile a country profile of Italy that will help small and medium -sized Ostrobothnian companies who are planning internationalization to Italy. This country profile consists of general facts about Italy, such as culture, economy, infrastructure, trade and legislation. Most of the information is gathered from the Internet, since the latest information is published there. The first part of the thesis consists of facts about the country and the second part, the empirical part, investigates five companies from Ostrobothnia, that has already began to export to Italy. The survey investigates if these companies think they could have had drawn benefits from a country profile. The survey includes only five companies, therefore the result cannot be general. The result of the survey shows that most of the companies think they would have had use of a country profile.