Sosiaalinen media yrityksen extranet-järjestelmänä, case Elgg
Sinervirta, Jenna (2010)
Sinervirta, Jenna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199864
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Mediamaisteri Group Oy:lle. Tarkoituksena oli perustaa Internetiin toimeksiantajalle uusi extranet-järjestelmä, joka toimisi yrityksen ja sen asiakkaiden välisenä vuorovaikutteisena yhteistyöalustana. Yrityksellä on ollut käytössä Moodle-pohjainen järjestelmä, jonka tilalle haluttiin uudenlainen ratkaisu. Uuden extranetin tarkoituksena oli tuoda yrityksen verkostoituneet asiakkaat ja sidosryhmät lähemmäs yritystä sekä parantaa yhteydenpitoa ja Mediamaisteri Groupin tuotteiden markkinointia.
Opinnäytetyössä käytettiin extranet-järjestelmän perustamiseen sosiaalista verkostoitumisalusta Elggiä. Elgg on avoimen lähdekoodin tuote, joka mahdollisti yrityksen uuden ja viihtyisän extranet-järjestelmän toteuttamisen. Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin kehitysprojektia, koska työ koostui enimmäkseen järjestelmän suunnittelusta ja käytännön työstä. Työn lähtökohtana oli kuitenkin selvittää ensin yrityksen tarpeet kyselyn ja haastattelun avulla, joiden tuloksia analysoitiin laadullisen tutkimuksen kautta. Siten työlle saatiin tarvemäärittely, jonka pohjalta extranet-järjestelmä toteutettiin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään pääasiassa sosiaalista mediaa ja sen erilaisia työkaluja Internetissä sekä Elgg-järjestelmää. Moodlen ominaisuuksia ja yrityksen tuotteiden markkinointia Elggissä käsitellään työssä extranetin kehittämisen yhteydessä.
Työn tärkein tuotos oli uusi extranet-järjestelmä. Työssä kehitetyn extranet-järjestelmän avulla Mediamaisteri Group voi pitää yhteyttä asiakkaisiin ja yrityksen sidosryhmiin sekä päinvastoin.
Opinnäytetyössä käytettiin extranet-järjestelmän perustamiseen sosiaalista verkostoitumisalusta Elggiä. Elgg on avoimen lähdekoodin tuote, joka mahdollisti yrityksen uuden ja viihtyisän extranet-järjestelmän toteuttamisen. Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin kehitysprojektia, koska työ koostui enimmäkseen järjestelmän suunnittelusta ja käytännön työstä. Työn lähtökohtana oli kuitenkin selvittää ensin yrityksen tarpeet kyselyn ja haastattelun avulla, joiden tuloksia analysoitiin laadullisen tutkimuksen kautta. Siten työlle saatiin tarvemäärittely, jonka pohjalta extranet-järjestelmä toteutettiin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään pääasiassa sosiaalista mediaa ja sen erilaisia työkaluja Internetissä sekä Elgg-järjestelmää. Moodlen ominaisuuksia ja yrityksen tuotteiden markkinointia Elggissä käsitellään työssä extranetin kehittämisen yhteydessä.
Työn tärkein tuotos oli uusi extranet-järjestelmä. Työssä kehitetyn extranet-järjestelmän avulla Mediamaisteri Group voi pitää yhteyttä asiakkaisiin ja yrityksen sidosryhmiin sekä päinvastoin.