Sosiaalisen median strategia : tapaus Nitro
Varjoranta, Sara (2010)
Varjoranta, Sara
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199846
Tiivistelmä
Työssä esitetään sosiaalisen median strategia digitaalisen markkinoinnin toimisto Nitrolle. Työssä käsitellään sosiaalista mediaa, markkinointia sosiaalisessa mediassa ja sosiaalisen median käyttöä liiketoiminnallisten tavoitteiden ajamiseen. Työssä hahmotellaan suuntaviivoja taktisten toimenpiteiden ottamiseksi kohti strategiassa määriteltyjä tavoitteita. Strategian luomia suuntaviivoja ja toimintaohjeita voidaan muokaten noudattaa myös kampanjaluonteisessa esiintymisessä osana kokonaisvaltaista markkinointisuunnitelmaa ja mainonnan konseptia.
Sosiaalista mediaa ja sen yhteyttä markkinointiin tarkastellaan lähdekirjallisuuden ja omien havaintojen pohjalta. Työ on hankkeistettu Nitrolle, jossa tekijä työskentelee copywriterina. Nitro on suomen viidenneksi suurin markkinointiviestinnän tekijä, ja suurin digitaalisen markkinoinnin toimija.
Opinnäytetyössä eritellään sosiaalisen median hyötyjä ja haasteita B2B-markkinoinnin näkökulmasta, ja havaitaan, että se sopii tavoitteelliseen markkinointiin hyvin, kunhan tavoitteet on oikein asetettuja ja realistisia, ja kunhan toiminta niiden saavuttamiseksi on pitkäjänteistä, oikein resursoitua ja suunnitelmallista. Strategian tavoitteet ovat mielipidejohtajuusaseman luominen ja myynnin kasvattaminen: työssä esitetään sisältömarkkinointi keinona tavoitteiden saavuttamiseksi. Laadullisten tavoitteiden toteutumista mitataan määrällisten tavoitteiden avulla.
Työssä ehdotetaan konkreettisia toimenpiteitä strategian toteuttamiseksi. Sosiaalisen median dynaamisuuden ja ennakoimattomuuden takia tässä työssä esitettyyn strategiaan tulisi suhtautua enemmänkin suuntaa-antavana suunnitelmana kuin ehdottomana toimintamallina: työprosessin aikana huomattiin, että dynaamisena, kehittyvänä ja jatkuvasti muuttuvana kenttänä sosiaalinen media vielä etsii muotoaan ja toimintatapojaan, ja yritys-erehdys –metodi on jatkuvan optimoinnin periaatteen takia toimivin keino menestykseen.
Sosiaalista mediaa ja sen yhteyttä markkinointiin tarkastellaan lähdekirjallisuuden ja omien havaintojen pohjalta. Työ on hankkeistettu Nitrolle, jossa tekijä työskentelee copywriterina. Nitro on suomen viidenneksi suurin markkinointiviestinnän tekijä, ja suurin digitaalisen markkinoinnin toimija.
Opinnäytetyössä eritellään sosiaalisen median hyötyjä ja haasteita B2B-markkinoinnin näkökulmasta, ja havaitaan, että se sopii tavoitteelliseen markkinointiin hyvin, kunhan tavoitteet on oikein asetettuja ja realistisia, ja kunhan toiminta niiden saavuttamiseksi on pitkäjänteistä, oikein resursoitua ja suunnitelmallista. Strategian tavoitteet ovat mielipidejohtajuusaseman luominen ja myynnin kasvattaminen: työssä esitetään sisältömarkkinointi keinona tavoitteiden saavuttamiseksi. Laadullisten tavoitteiden toteutumista mitataan määrällisten tavoitteiden avulla.
Työssä ehdotetaan konkreettisia toimenpiteitä strategian toteuttamiseksi. Sosiaalisen median dynaamisuuden ja ennakoimattomuuden takia tässä työssä esitettyyn strategiaan tulisi suhtautua enemmänkin suuntaa-antavana suunnitelmana kuin ehdottomana toimintamallina: työprosessin aikana huomattiin, että dynaamisena, kehittyvänä ja jatkuvasti muuttuvana kenttänä sosiaalinen media vielä etsii muotoaan ja toimintatapojaan, ja yritys-erehdys –metodi on jatkuvan optimoinnin periaatteen takia toimivin keino menestykseen.