Terveyskasvatus alakoulussa : Kouluterveydenhoitajan ja opettajien roolit terveyskasvatuksen toteutuksessa opettajien kokemana
Viitasaari, Ilona; Kovalainen, Elisa; Roine, Saila (2010)
Viitasaari, Ilona
Kovalainen, Elisa
Roine, Saila
Hämeen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199832
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, mitä alakoulun terveyskasvatus käytännössä on ja miten se toteutuu. Tavoitteina oli saada tietoa terveyskasvatuksen toteutumisesta alakoulussa ja siten saada tietoa ja kehittämisehdotuksia kouluterveydenhuollon ja opettajien väliseen yhteistyöhön terveyskasvatuksen toteuttamisessa.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jossa aineisto kerättiin avoimella kyselylomakkeella. Kyselyn pohjalta saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Kysely toteutettiin kahdella Forssan seudun alakoululla. Siihen osallistui yhteensä 5 opettajaa.
Tulosten mukaan eniten terveyskasvatusta annetaan alakoulussa ympäristöopin tunneilla ja koulupäivän aikana erilaisten arkeen kuuluvien tilanteiden yhteydessä, kuten hygieniaan ja ruokailuun liittyen. Tuloksista ilmeni myös se, että yhteistyötä terveyskasvatuksen suhteen opettajien ja terveydenhoitajan välillä voisi kehittää. Osa opettajista toivoi esimerkiksi terveydenhoitajan pitämiä terveyskasvatuksen tunteja.
Jatkotutkimusehdotuksina nousi esille selvittää terveydenhoitajien ajatuksia terveyskasvatuksen toteutumisesta, lisäksi terveyskasvatuksen toteutumista voisi selvittää alakoulun kuudennen luokan oppilaita haastattelemalla, jolloin saataisiin tietoa siitä, mitä asioita oppilaat kaipaisivat terveyskasvatustunneille.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jossa aineisto kerättiin avoimella kyselylomakkeella. Kyselyn pohjalta saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Kysely toteutettiin kahdella Forssan seudun alakoululla. Siihen osallistui yhteensä 5 opettajaa.
Tulosten mukaan eniten terveyskasvatusta annetaan alakoulussa ympäristöopin tunneilla ja koulupäivän aikana erilaisten arkeen kuuluvien tilanteiden yhteydessä, kuten hygieniaan ja ruokailuun liittyen. Tuloksista ilmeni myös se, että yhteistyötä terveyskasvatuksen suhteen opettajien ja terveydenhoitajan välillä voisi kehittää. Osa opettajista toivoi esimerkiksi terveydenhoitajan pitämiä terveyskasvatuksen tunteja.
Jatkotutkimusehdotuksina nousi esille selvittää terveydenhoitajien ajatuksia terveyskasvatuksen toteutumisesta, lisäksi terveyskasvatuksen toteutumista voisi selvittää alakoulun kuudennen luokan oppilaita haastattelemalla, jolloin saataisiin tietoa siitä, mitä asioita oppilaat kaipaisivat terveyskasvatustunneille.