Subjektiivinen äänikerronta elokuvassa
Neenberg, Karri (2010)
Neenberg, Karri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199822
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön kirjallinen osa tutkii ja esittelee äänikerronnan keinoja, jotka elokuvassa tai televisiosarjassa tähtäävät katsojan viemiseen henkilöhahmon pään sisälle. Keinot pyrkivät tarjoamaan subjektiivisen näkökulman ympäröivistä tapahtumista tai hahmon omista tunne- ja mielentiloista. Työssä käytetään esimerkkiteoksina tunnettuja elokuvia sekä kirjoittajan äänisuunnittelemia opiskelijaelokuvia. Lisäksi esimerkkeinä käytetään työtä varten kuviteltuja elokuvakohtauksia. Tavoitteena on tutkia subjektiivisen äänikerronnan käyttötarkoituksia ja kertoa, miten subjektiivista äänikerrontaa saa teknisesti aikaan.
Opinnäytetyö sisältää teososana kirjoittajan äänisuunnitteleman fiktiolyhytelokuvan Pokayoke. Psykologisen trillerin ja kauhun genreihin nojaava Pokayoke kertoo tarinan Tuomaksesta, joka on menettänyt vanhempansa lento-onnettomuudessa, ja onnettomuuksista kehittyy hänelle epäterve harrastus. Subjektiivinen äänikerronta on ollut lähtökohtana Pokayoken äänisuunnittelulle.
Kirjallisen työn alussa elokuva- ja televisioääni puretaan tiivistetysti osatekijöihinsä. Seuraavaksi työssä esitellään itse subjektiivinen äänikerronta, jonka kirjoittaja jaottelee osiin käyttötarkoituksen perusteella. Työssä kuvataan myös muiden esittämiä teorioita, minkä jälkeen käydään läpi konkreettisia esimerkkejä siitä, kuinka subjektiivista äänikerrontaa luodaan. Viimeiseksi käsitellään kirjoittajan opiskeluaikana äänisuunnittelemat elokuvat ja niissä käytetty subjektiivinen äänikerronta.
Subjektiivinen äänikerronta on ollut kirjoittajan mielenkiinnon kohde koko opintojen ajan. Tämän työn tarkoitus on purkaa ja jäsentää kehittyneet ajatukset hiljaisen tiedon tasolta kirjalliseen muotoon. Muille lukijoille työ voi toimia ajatuksien avaajana erilaisille elokuvaäänen käyttötavoille ja tarjota käsitteellisen työkalun äänisuunnitteluun.
Opinnäytetyö sisältää teososana kirjoittajan äänisuunnitteleman fiktiolyhytelokuvan Pokayoke. Psykologisen trillerin ja kauhun genreihin nojaava Pokayoke kertoo tarinan Tuomaksesta, joka on menettänyt vanhempansa lento-onnettomuudessa, ja onnettomuuksista kehittyy hänelle epäterve harrastus. Subjektiivinen äänikerronta on ollut lähtökohtana Pokayoken äänisuunnittelulle.
Kirjallisen työn alussa elokuva- ja televisioääni puretaan tiivistetysti osatekijöihinsä. Seuraavaksi työssä esitellään itse subjektiivinen äänikerronta, jonka kirjoittaja jaottelee osiin käyttötarkoituksen perusteella. Työssä kuvataan myös muiden esittämiä teorioita, minkä jälkeen käydään läpi konkreettisia esimerkkejä siitä, kuinka subjektiivista äänikerrontaa luodaan. Viimeiseksi käsitellään kirjoittajan opiskeluaikana äänisuunnittelemat elokuvat ja niissä käytetty subjektiivinen äänikerronta.
Subjektiivinen äänikerronta on ollut kirjoittajan mielenkiinnon kohde koko opintojen ajan. Tämän työn tarkoitus on purkaa ja jäsentää kehittyneet ajatukset hiljaisen tiedon tasolta kirjalliseen muotoon. Muille lukijoille työ voi toimia ajatuksien avaajana erilaisille elokuvaäänen käyttötavoille ja tarjota käsitteellisen työkalun äänisuunnitteluun.