Digitaalisen pienoisrautatien ohjaus Labviewillä
Eskman, Henri (2010)
Eskman, Henri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199814
Tiivistelmä
Tässä työssä on toteutettu tietokoneohjaus Märklinin valmistamaan digitaaliseen pienoisrautatiehen Labview-ohjelmoinnilla. Tämä ohjelmointitapa on National Instrumentsin kehittämä, ja se perustuu C-kieleen.
Työn tarkoituksena oli harjoitella Labview-ohjelmointia tekemällä ohjelma digitaalisen pienoisrautatien ohjaukseen. Märklinin digitaalisia pienoisrautateitä on ollut olemassa 1980-luvulta lähtien. Tavoitteena on alun perin ollut monen veturin ohjaaminen samalla ohjaimella. Lisäksi kullekin veturille pitäisi voida säätää nopeus ja suunta erikseen ja jättää se kulkemaan halutuilla säädöillä. Perinteisessä analogisessa järjestelmässä vetureiden suuntaa ja nopeutta ei voi muuttaa yksilöllisesti. Tekniikan kehityttyä samaan digitaalijärjestelmään voidaan nykyään liittää muitakin laitteita, esim. vaihteita, opastimia, nostureita. Märklinin digitaalijärjestelmä on Motorolan valmistama. Siinä kiskot muodostavat CAN-väylän. Tässä työssä on käytetty Central Station 2 -keskusyksikköä, josta on Ethernet-yhteys tietokoneeseen. Tämän vuoksi tietokoneelta voidaan lähettää CAN-väylän komentoja Ethernetin välityksellä CS2:lle, joka lähettää komennot edelleen CAN-väylään. Ongelmaksi tässä työssä tulikin CS2-keskusyksikkö. CS2 ei reagoinut tietokoneelta lähetettyihin komentoihin. Vian syy on ilmeisesti laitteen ohjelmistoversio.
Tuloksena syntyi kuitenkin ohjelma, joka muodostaa komentoja järjestelmään ja lukee sieltä vastaanotettuja vastauksia. Ohjelmaa on mahdollista kehittää myöhemmin, kun yhteys CS2:een saadaan toimimaan.
Työn tarkoituksena oli harjoitella Labview-ohjelmointia tekemällä ohjelma digitaalisen pienoisrautatien ohjaukseen. Märklinin digitaalisia pienoisrautateitä on ollut olemassa 1980-luvulta lähtien. Tavoitteena on alun perin ollut monen veturin ohjaaminen samalla ohjaimella. Lisäksi kullekin veturille pitäisi voida säätää nopeus ja suunta erikseen ja jättää se kulkemaan halutuilla säädöillä. Perinteisessä analogisessa järjestelmässä vetureiden suuntaa ja nopeutta ei voi muuttaa yksilöllisesti. Tekniikan kehityttyä samaan digitaalijärjestelmään voidaan nykyään liittää muitakin laitteita, esim. vaihteita, opastimia, nostureita. Märklinin digitaalijärjestelmä on Motorolan valmistama. Siinä kiskot muodostavat CAN-väylän. Tässä työssä on käytetty Central Station 2 -keskusyksikköä, josta on Ethernet-yhteys tietokoneeseen. Tämän vuoksi tietokoneelta voidaan lähettää CAN-väylän komentoja Ethernetin välityksellä CS2:lle, joka lähettää komennot edelleen CAN-väylään. Ongelmaksi tässä työssä tulikin CS2-keskusyksikkö. CS2 ei reagoinut tietokoneelta lähetettyihin komentoihin. Vian syy on ilmeisesti laitteen ohjelmistoversio.
Tuloksena syntyi kuitenkin ohjelma, joka muodostaa komentoja järjestelmään ja lukee sieltä vastaanotettuja vastauksia. Ohjelmaa on mahdollista kehittää myöhemmin, kun yhteys CS2:een saadaan toimimaan.