Asemaseudun asukkaiden näkemyksiä Sievin Osuuspankin Aseman konttorista
Niemi, Sanna (2010)
Niemi, Sanna
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005189776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005189776
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Sievin Osuuspankki. Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia Asemaseudun asukkaiden tyytyväisyyttä Sievin Osuuspankin Aseman konttoriin. Tutkimuksessa pyrittiin saamaan tietoa siitä, kuinka tyytyväisiä asukkaat ovat pankin asiakaspalveluun ja toimintaympäristöön sekä selvittämään, millaisia mielikuvia asukkailla on Aseman konttorista. Tutkimuksessa pyrittiin myös saamaan tietoa siitä, mistä lähteistä ja kuinka hyvin asukkaat saavat tietoa pankin tarjoamista palveluista.
Aseman konttorin asiakastyytyväisyys koettiin tärkeäksi selvittää, jotta pankki voisi vastata asiakkaidensa tarpeisiin entistä paremmin. Jokaisen yrityksen on tärkeää panostaa asiakkaidensa tyytyväisyyteen, sillä tyytyväiset asiakkaat ovat menestyvälle yritykselle elintärkeitä.
Teoriaosa tehtiin alan kirjallisuutta hyödyntäen. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan asiakastyytyväisyyden eri osa-alueita sekä palvelua ja palveluiden markkinointia. Teoriaosassa kerrotaan myös perustietoja Sievin Osuuspankista.
Empiirisen osan tutkimusotteena oli kvantitatiivinen tiedonhankintamenetelmä, joka sisälsi kirjekyselyn jokaiseen kotitalouteen Sievin Asemankylälle ja Markkulaan. Kyselyitä lähetettiin yhteensä 313. Tutkimus toteutettiin helmi-maaliskuussa 2010. Työn lopussa analysoidaan asiakastyytyväisyystutkimuksen vastauksia.
Tutkimuksessa selvisi, että kyselyyn vastanneet ovat yleisesti ottaen tyytyväisiä lähipankkiinsa.
Aseman konttorin asiakastyytyväisyys koettiin tärkeäksi selvittää, jotta pankki voisi vastata asiakkaidensa tarpeisiin entistä paremmin. Jokaisen yrityksen on tärkeää panostaa asiakkaidensa tyytyväisyyteen, sillä tyytyväiset asiakkaat ovat menestyvälle yritykselle elintärkeitä.
Teoriaosa tehtiin alan kirjallisuutta hyödyntäen. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan asiakastyytyväisyyden eri osa-alueita sekä palvelua ja palveluiden markkinointia. Teoriaosassa kerrotaan myös perustietoja Sievin Osuuspankista.
Empiirisen osan tutkimusotteena oli kvantitatiivinen tiedonhankintamenetelmä, joka sisälsi kirjekyselyn jokaiseen kotitalouteen Sievin Asemankylälle ja Markkulaan. Kyselyitä lähetettiin yhteensä 313. Tutkimus toteutettiin helmi-maaliskuussa 2010. Työn lopussa analysoidaan asiakastyytyväisyystutkimuksen vastauksia.
Tutkimuksessa selvisi, että kyselyyn vastanneet ovat yleisesti ottaen tyytyväisiä lähipankkiinsa.