Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan mahdollisuudet nuorisotyössä
Kaasalainen, Elisa (2010)
Kaasalainen, Elisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005189747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005189747
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata sosiaalipedagogista hevostoimintaa ja sen
mahdollisuuksia nuorisotyössä. Kirjallisuuden ja aiemman tutkimustiedon kautta työssä
määritellään sosiaalipedagoginen hevostoiminta. Haastattelujen kautta tuodaan esille sekä
nuorten että toimijoiden näkökulmaa ja kokemuksia sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta ja
sen mahdollisuuksista nuorisotyössä.
Tutkimus on laadullinen ja se toteutettiin teemahaastatteluilla. Haastatteluihin osallistui keväällä
2010 kaksi alan toimijaa, jotka tekevät nuorisotyötä sosiaalipedagogisesti orientoituneilla talleilla
ja kuusi 12-17-vuotiasta nuorta, jotka harrastavat sosiaalipedagogisesti orientoituneilla tallilla.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu sosiaalipedagogiikasta, sosiaalipedagogisesta
toiminnasta ja sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta sekä nuorisotyöstä.
Tuloksista käy ilmi, että nuoret vastasivat haastatteluissa hyvin yhtenevästi. Toimijoiden ja
nuorten vastaukset erosivat toisistaan useammassakin kohdassa. Esimerkiksi toimijat näkivät
kiusaamisen olevan asia, johon aikuisten on tarvittaessa puututtava tallilla. Toimijat korostivat,
että kiusaamisen poistamiseksi on tehty paljon työtä. Nuoret eivät kokeneet tallilla koskaan
tulleensa kiusatuksi tai että tallilla ylipäätään esiintyisi kiusaamista. Toimijat ja nuoret painottivat
myös hevostoiminnan parhaita ja tärkeimpiä asioita eri tavoin. Toimijat näkivät yhteisöllisyyden
tärkeimmäksi arvoksi, jota ilman toiminta ei voi olla sosiaalipedagogisesti orientoitunutta. Nuoret
pitivät tärkeimpänä toiminnallisuutta ja elämyksellisyyttä tallitoiminnassa.
Johtopäätöksissä esille nousee sosiaalisten taitojen opettelun ja oppimisen mahdollisuus
sosiaalipedagogisen hevostoiminnan kautta. Yhteisöllisyyden merkitys nuoren sosiaaliselle
kehitykselle nousee tärkeäksi sosiaalipedagogisen hevostoiminnan anniksi. Nuorten
näkökulmasta hevostoiminta antaa vastapainoa koululle. Hevosten kanssa toimiessa nuoret
voivat rentoutua ja unohtaa koulutyöt. Sosiaalipedagogisella hevostoiminnalla on paljon
mahdollisuuksia nuorisotyön kentällä. Pelkkänä harrastuksena hevostoiminta on esimerkiksi
syrjäytymistä ehkäisevää. Lisäksi hevostoiminnassa nuoren on mahdollista oppia sosiaalisia
taitoja, kommunikaatiota ja vuorovaikutusta yhdessä toisten kanssa.
mahdollisuuksia nuorisotyössä. Kirjallisuuden ja aiemman tutkimustiedon kautta työssä
määritellään sosiaalipedagoginen hevostoiminta. Haastattelujen kautta tuodaan esille sekä
nuorten että toimijoiden näkökulmaa ja kokemuksia sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta ja
sen mahdollisuuksista nuorisotyössä.
Tutkimus on laadullinen ja se toteutettiin teemahaastatteluilla. Haastatteluihin osallistui keväällä
2010 kaksi alan toimijaa, jotka tekevät nuorisotyötä sosiaalipedagogisesti orientoituneilla talleilla
ja kuusi 12-17-vuotiasta nuorta, jotka harrastavat sosiaalipedagogisesti orientoituneilla tallilla.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu sosiaalipedagogiikasta, sosiaalipedagogisesta
toiminnasta ja sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta sekä nuorisotyöstä.
Tuloksista käy ilmi, että nuoret vastasivat haastatteluissa hyvin yhtenevästi. Toimijoiden ja
nuorten vastaukset erosivat toisistaan useammassakin kohdassa. Esimerkiksi toimijat näkivät
kiusaamisen olevan asia, johon aikuisten on tarvittaessa puututtava tallilla. Toimijat korostivat,
että kiusaamisen poistamiseksi on tehty paljon työtä. Nuoret eivät kokeneet tallilla koskaan
tulleensa kiusatuksi tai että tallilla ylipäätään esiintyisi kiusaamista. Toimijat ja nuoret painottivat
myös hevostoiminnan parhaita ja tärkeimpiä asioita eri tavoin. Toimijat näkivät yhteisöllisyyden
tärkeimmäksi arvoksi, jota ilman toiminta ei voi olla sosiaalipedagogisesti orientoitunutta. Nuoret
pitivät tärkeimpänä toiminnallisuutta ja elämyksellisyyttä tallitoiminnassa.
Johtopäätöksissä esille nousee sosiaalisten taitojen opettelun ja oppimisen mahdollisuus
sosiaalipedagogisen hevostoiminnan kautta. Yhteisöllisyyden merkitys nuoren sosiaaliselle
kehitykselle nousee tärkeäksi sosiaalipedagogisen hevostoiminnan anniksi. Nuorten
näkökulmasta hevostoiminta antaa vastapainoa koululle. Hevosten kanssa toimiessa nuoret
voivat rentoutua ja unohtaa koulutyöt. Sosiaalipedagogisella hevostoiminnalla on paljon
mahdollisuuksia nuorisotyön kentällä. Pelkkänä harrastuksena hevostoiminta on esimerkiksi
syrjäytymistä ehkäisevää. Lisäksi hevostoiminnassa nuoren on mahdollista oppia sosiaalisia
taitoja, kommunikaatiota ja vuorovaikutusta yhdessä toisten kanssa.