Elän, Olen, Nautin : Raportti koreografisesta prosessista
Tirkkonen, Marina (2010)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005189711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005189711
Tiivistelmä
Taiteellisen opinnäytetyön raportissa kerrotaan koreografian Elän, Olen, Nautin tekemisestä. Koreografian luominen kesti yhteensä kuusi kuukautta. Tuona aikana tapahtui muutoksia ja riskinottoja. Lopullinen versio esitettiin Kuopiossa 27.2.2010. Raportissa kerrotaan päiväkirjamaisesti koreografian teon vaiheista ja haasteista.
Teoksessa tanssi seitsemän tanssijaa, joista jokaisella on oma taustansa ja tanssihistoriansa. Suurin osa heistä ei ollut koskaan työskennellyt yhdessä. Myös koreografi pääsi ensimmäistä kertaa tekemään koreografiaa näin edistyneille ja ammattitaitoisille tanssijoille.
Teos Elän, Olen, Nautin koostuu seitsemästä osasta, jotka erottuvat toisistaan radikaalisti. Osia yhdistää yksi asia: tanssijan vahva läsnäolo lavalla ja hänen ajatuksensa tanssimisesta. Jokaisessa osassa koreografilla on ollut selkeät näkymät siitä, mitä hän on halunnut yleisölle kertoa ja mitä jättää piiloon. Tarkoitus oli synnyttää mielipiteitä ja ajatuksia katsojan silmissä. Tämän lisäksi tekijää kiinnosti neoklassisen baletin luoja George Balanchine. Hän halusi ymmärtää miksi juuri Balanchine oli niin vaikuttava tekijä balettimaailmassa ja miksi hänen koreografioitaan tanssitaan edelleen ympäri maailmaa.
Varsin pitkän prosessin jälkeen syntyi teos, joka synnytti katsojille erilaisia mielipiteitä. Tekijä pääsi tutustumaan Balanchinen tanssityylin ja ymmärsi että hänen on helpompaa luoda omaa liikettä ja tyyliä kuin ottaa vaikutteita muista koreografeista.
Avainsanat: George Balanchine, koreografia, yleisö, neoklassinen baletti
Teoksessa tanssi seitsemän tanssijaa, joista jokaisella on oma taustansa ja tanssihistoriansa. Suurin osa heistä ei ollut koskaan työskennellyt yhdessä. Myös koreografi pääsi ensimmäistä kertaa tekemään koreografiaa näin edistyneille ja ammattitaitoisille tanssijoille.
Teos Elän, Olen, Nautin koostuu seitsemästä osasta, jotka erottuvat toisistaan radikaalisti. Osia yhdistää yksi asia: tanssijan vahva läsnäolo lavalla ja hänen ajatuksensa tanssimisesta. Jokaisessa osassa koreografilla on ollut selkeät näkymät siitä, mitä hän on halunnut yleisölle kertoa ja mitä jättää piiloon. Tarkoitus oli synnyttää mielipiteitä ja ajatuksia katsojan silmissä. Tämän lisäksi tekijää kiinnosti neoklassisen baletin luoja George Balanchine. Hän halusi ymmärtää miksi juuri Balanchine oli niin vaikuttava tekijä balettimaailmassa ja miksi hänen koreografioitaan tanssitaan edelleen ympäri maailmaa.
Varsin pitkän prosessin jälkeen syntyi teos, joka synnytti katsojille erilaisia mielipiteitä. Tekijä pääsi tutustumaan Balanchinen tanssityylin ja ymmärsi että hänen on helpompaa luoda omaa liikettä ja tyyliä kuin ottaa vaikutteita muista koreografeista.
Avainsanat: George Balanchine, koreografia, yleisö, neoklassinen baletti