Elämä on oppimista : viittomakielialan tulkkitoiminnan koulutusohjelman (YAMK) opiskelijoiden ajatuksia ammatillisten tavoitteiden toteutumisesta koulutuksessa
Kinnunen, Martta; Lamb, Tarja (2010)
Kinnunen, Martta
Lamb, Tarja
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005189707
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005189707
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää Viittomakielialan Tulkkitoiminnan koulutusohjelman ylempien ammattikorkeakoulu opiskelijoiden ammatillisia tavoitteita. Halusimme myös tarkastella, miten tutkinto on tähän saakka vastannut opiskelijoiden odotuksia ja tavoitteita. Opinnäytetyömme tietoperustassa esittelemme ensin ammattikorkeakoulut, jonka jälkeen kerromme laajemmin ammattitaidosta ja sen määrittelystä. Laajennamme tietoperustaa esitellessämme elinikäistä oppimista ja työntekijän niin sanottua hiljaista tietoa.
Toteutimme opinnäytetyömme keväällä 2010 ja aineiston keruumenetelmänä käytimme puolistrukturoitua teemahaastattelua. Lähestyimme Viittomakielialan Tulkkitoiminnan koulutusohjelman opiskelijoita joulukuussa 2009 yliopettaja Liisa Martikaisen kautta. Koulutukseen osallistuu yhteensä 15 opiskelijaa, haastattelimme heistä neljää.
Tutkimustuloksista ilmeni koulutuksen vastaavan opiskelijoiden ammatillisiin tavoitteisiin melko hyvin. Haastatteluissa nousi esiin kehitysehdotuksia, kuten myös asioita, joihin opiskelijat olivat tyytyväisiä. Opetussuunnitelmaa olisi haluttu joustavammaksi. Haastatellut toivoivat, että opetussuunnitelmaa pystyttäisiin paremmin soveltamaan opiskelijoiden tarpeita vastaavaksi. Koulutuksen oli huomattu kehittävän haastateltavien ammatillista osaamista syvemmälle. Näin ollen he pystyivät näkemään oman työnsä uudesta näkökulmasta ja sitä kautta kehittämään itseään ammattilaisina.
Toteutimme opinnäytetyömme keväällä 2010 ja aineiston keruumenetelmänä käytimme puolistrukturoitua teemahaastattelua. Lähestyimme Viittomakielialan Tulkkitoiminnan koulutusohjelman opiskelijoita joulukuussa 2009 yliopettaja Liisa Martikaisen kautta. Koulutukseen osallistuu yhteensä 15 opiskelijaa, haastattelimme heistä neljää.
Tutkimustuloksista ilmeni koulutuksen vastaavan opiskelijoiden ammatillisiin tavoitteisiin melko hyvin. Haastatteluissa nousi esiin kehitysehdotuksia, kuten myös asioita, joihin opiskelijat olivat tyytyväisiä. Opetussuunnitelmaa olisi haluttu joustavammaksi. Haastatellut toivoivat, että opetussuunnitelmaa pystyttäisiin paremmin soveltamaan opiskelijoiden tarpeita vastaavaksi. Koulutuksen oli huomattu kehittävän haastateltavien ammatillista osaamista syvemmälle. Näin ollen he pystyivät näkemään oman työnsä uudesta näkökulmasta ja sitä kautta kehittämään itseään ammattilaisina.