Markkinointiviestintäsuunnitelma, case: Wiltrain Consulting Oy
Markkanen, Anna (2010)
Markkanen, Anna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005189676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005189676
Tiivistelmä
Yritykset toimivat jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä, jossa kilpailu on kovaa ja asiakkaiden tarpeet ja vaatimukset ovat jatkuvassa muutoksessa. Menestystä tavoittelevien yritysten tulisi panostaa markkinointiin entistä enemmän, sillä menestyksen perustana ovat tyytyväiset ja kannattavat asiakassuhteet. Liiketoiminnan kehittymisen edellytyksenä on myös viestinnän ottaminen mukaan kilpailukyvyn rakentamiseen. Hyvin suunnitellulla ja toteutetulla viestinnällä yritys voi rakentaa ainutlaatuista, aineetonta pääomaa, jota kilpailijoiden on vaikea kopioida.
Konsultointipalveluiden toimialalla toimivan Wiltrain Consulting Oy:n markkinatilanne on muuttunut viimeisen vuoden aikana merkittävästi. Toimialalla on paljon palvelun tarjoajia, vaikka taantuman myötä kysyntä on laskenut. Muuttunut markkinatilanne on vaatinut yritystä kiinnittämään markkinointiin ja uusasiakashankintaan enemmän huomiota. Viestinnän ottaminen mukaan kilpailukyvyn rakentamiseen voisi auttaa yritystä kirkastamaan yrityskuvaa ja muodostamaan Wiltrain Consulting -brändista asiakkaista kiinnostavan toimijan.
Opinnäytetyön tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, millaisista viestintäkeinoista koostuva markkinointiviestintäsuunnitelma tukisi parhaiten kohdeyrityksen uusasiakashankintaa ja yrityskuvan kirkastamista. Tavoitteena oli tehdä kohdeyritykselle tehokas ja monipuolisista viestintäkeinoista koostuva markkinointiviestintäsuunnitelma. Suunnitelma tehtiin tiiviissä yhteistyössä kohdeyrityksen konsulttien kanssa, tarkoituksena tehdä suunnitelmasta heidän työtään ja työkäytänteitään palveleva kokonaisuus. Markkinointiviestintäsuunnitelman onnistumista arvioitiin yhdessä kohdeyrityksen toimitusjohtajan kanssa.
Teoriaosuuteen valittiin empiiristä osaa tukevaa tietoa useista aihetta käsittelevistä teoksista. Kirjalähteiden tueksi ja laajemman perspektiivin saamiseksi haastateltiin myös mainostoimisto Linnunrata Oy:n toimitusjohtajaa Hanna Autiota, jonka haastattelusta saatiin ideoita markkinointiviestintäsuunnitelman käytännön toteutukseen. Teoriaosuudessa tarkasteltiin markkinointiviestintää ja sen osa-alueita, markkinointiviestinnän tavoitteita ja vaikutuksia sekä itse suunnitteluprosessin etenemistä. Teoriaosuudessa tarkasteltiin myös markkinointiviestinnän merkitystä osana yritysimagon rakentamista.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena, osallistuen tutkittavan yhteisön toimintaan. Tutkimus tehtiin dialogissa kohdeyrityksen edustajien kanssa, koska tavoitteena oli kehittää tutkittavan yhteisön käytänteitä. Tutkimus eteni suunnitelman mukaisesti ja tuloksena oli monipuolisia viestintäkanavia hyödyntävä markkinointiviestintäsuunnitelma. Empiiristä osaa tarkasteltaessa voidaan huomata, että suunnitelma on varsin konkreettinen ja siinä esitetyt viestintätoimenpiteet pyrkivät palvelemaan kohdeyrityksen markkinointiviestintää mahdollisimman hyvin. Uskon, että markkinointiviestintäsuunnitelmasta on suurta hyötyä kohdeyritykselle, erityisesti uusasiakashankinnan ja yrityskuvan rakentamisen kannalta.
Konsultointipalveluiden toimialalla toimivan Wiltrain Consulting Oy:n markkinatilanne on muuttunut viimeisen vuoden aikana merkittävästi. Toimialalla on paljon palvelun tarjoajia, vaikka taantuman myötä kysyntä on laskenut. Muuttunut markkinatilanne on vaatinut yritystä kiinnittämään markkinointiin ja uusasiakashankintaan enemmän huomiota. Viestinnän ottaminen mukaan kilpailukyvyn rakentamiseen voisi auttaa yritystä kirkastamaan yrityskuvaa ja muodostamaan Wiltrain Consulting -brändista asiakkaista kiinnostavan toimijan.
Opinnäytetyön tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, millaisista viestintäkeinoista koostuva markkinointiviestintäsuunnitelma tukisi parhaiten kohdeyrityksen uusasiakashankintaa ja yrityskuvan kirkastamista. Tavoitteena oli tehdä kohdeyritykselle tehokas ja monipuolisista viestintäkeinoista koostuva markkinointiviestintäsuunnitelma. Suunnitelma tehtiin tiiviissä yhteistyössä kohdeyrityksen konsulttien kanssa, tarkoituksena tehdä suunnitelmasta heidän työtään ja työkäytänteitään palveleva kokonaisuus. Markkinointiviestintäsuunnitelman onnistumista arvioitiin yhdessä kohdeyrityksen toimitusjohtajan kanssa.
Teoriaosuuteen valittiin empiiristä osaa tukevaa tietoa useista aihetta käsittelevistä teoksista. Kirjalähteiden tueksi ja laajemman perspektiivin saamiseksi haastateltiin myös mainostoimisto Linnunrata Oy:n toimitusjohtajaa Hanna Autiota, jonka haastattelusta saatiin ideoita markkinointiviestintäsuunnitelman käytännön toteutukseen. Teoriaosuudessa tarkasteltiin markkinointiviestintää ja sen osa-alueita, markkinointiviestinnän tavoitteita ja vaikutuksia sekä itse suunnitteluprosessin etenemistä. Teoriaosuudessa tarkasteltiin myös markkinointiviestinnän merkitystä osana yritysimagon rakentamista.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena, osallistuen tutkittavan yhteisön toimintaan. Tutkimus tehtiin dialogissa kohdeyrityksen edustajien kanssa, koska tavoitteena oli kehittää tutkittavan yhteisön käytänteitä. Tutkimus eteni suunnitelman mukaisesti ja tuloksena oli monipuolisia viestintäkanavia hyödyntävä markkinointiviestintäsuunnitelma. Empiiristä osaa tarkasteltaessa voidaan huomata, että suunnitelma on varsin konkreettinen ja siinä esitetyt viestintätoimenpiteet pyrkivät palvelemaan kohdeyrityksen markkinointiviestintää mahdollisimman hyvin. Uskon, että markkinointiviestintäsuunnitelmasta on suurta hyötyä kohdeyritykselle, erityisesti uusasiakashankinnan ja yrityskuvan rakentamisen kannalta.