Tehoa verkkomarkkinointiin : Hotel & Restaurant Cronen internetsivujen uudistaminen
Mäki, Jenni (2010)
Mäki, Jenni
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179640
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kruunupyyssä sijaitseva Hotel & Restaurant Crone, ja työelämäohjaaja oli hotellitoiminnasta vastaava Juhani Kemppainen. Kruunupyy sijaitsee Pohjanmaalla, noin kymmenen kilometrin päässä lähimmästä kaupungista, Kokkolasta. Crone sijaitsee keskeisellä paikalla aivan Kruunupyyn keskustassa, lentokentän läheisyydessä. Kyseessä on pieni perheyritys, joka on ollut nykyisillä, Yhdysvalloissa asuvilla omistajillaan kolme vuotta. Hotellin toiminta-ajatuksena on tarjota tasokasta yöpymistä ja ruokaa erilaisessa ja viihtyisässä ympäristössä kohtuulliseen hintaan.
Tämä työ oli toiminnallinen opinnäytetyö, jonka aiheena on verkkomarkkinointi ja verkkosivujen tekeminen. Työssä on kaksi osaa: kirjallinen raportti ja konkreettinen tuotos toimeksiantajalle. Työn teoreettisessa tietoperustassa käsiteltiin toiminnallista opinnäytetyötä sekä tutkimusmenetelmänä käytettyä kvalitatiivista tutkimusta ja tarkemmin avointa haastattelua. Lisäksi käsitellään internetmarkkinointia ja sen merkitystä erityisesti majoitusyritysten näkökulmasta sekä verkkosivujen suunnittelua ja toteutusta.
Toiminnallisena osana opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin Hotel & Restaurant Cronelle uudet kotisivut. Yritys tarvitsi verkkosivujen uudistusta palvellakseen paremmin asiakkaidensa tarpeita. Yrityksen aiemmat kotisivut eivät olleet ajan tasalla, ja niistä puuttui osa yrityksen tarjoamista palveluista. Myös teknisessä toimivuudessa oli puutteita. Internetsivut toteutettiin Dreamweaver-ohjelmalla. Tavoitteena oli, että uusien verkkosivujen avulla Cronen asiakkaat saavat paljon ajankohtaista tietoa yrityksestä, ja että yritys kokisi uudet sivut hyödyllisiksi. Pitkällä aikavälillä niiden toivotaan tuovan yritykselle uusia asiakkaita, nostavan yrityksen imagoa ja parantavan sen kannattavuutta.
Verkkosivujen suunnittelu ja toteutus oli haasteellista, mutta mielenkiintoista. Ongelmia tuotti muun muassa verkkosivujen tekemiseen perehdyttävä kurssi, joka ei toteutunutkaan koulussamme. Oman opettelun ja perehtymisen avulla sai kuitenkin paljon aikaan, ja pienestä viivästymisestä huolimatta työ valmistui kohtuullisessa ajassa. Lopputulos oli onnistunut, ja siitä uskotaan olevan paljon hyötyä toimeksiantajalle.
Tämä työ oli toiminnallinen opinnäytetyö, jonka aiheena on verkkomarkkinointi ja verkkosivujen tekeminen. Työssä on kaksi osaa: kirjallinen raportti ja konkreettinen tuotos toimeksiantajalle. Työn teoreettisessa tietoperustassa käsiteltiin toiminnallista opinnäytetyötä sekä tutkimusmenetelmänä käytettyä kvalitatiivista tutkimusta ja tarkemmin avointa haastattelua. Lisäksi käsitellään internetmarkkinointia ja sen merkitystä erityisesti majoitusyritysten näkökulmasta sekä verkkosivujen suunnittelua ja toteutusta.
Toiminnallisena osana opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin Hotel & Restaurant Cronelle uudet kotisivut. Yritys tarvitsi verkkosivujen uudistusta palvellakseen paremmin asiakkaidensa tarpeita. Yrityksen aiemmat kotisivut eivät olleet ajan tasalla, ja niistä puuttui osa yrityksen tarjoamista palveluista. Myös teknisessä toimivuudessa oli puutteita. Internetsivut toteutettiin Dreamweaver-ohjelmalla. Tavoitteena oli, että uusien verkkosivujen avulla Cronen asiakkaat saavat paljon ajankohtaista tietoa yrityksestä, ja että yritys kokisi uudet sivut hyödyllisiksi. Pitkällä aikavälillä niiden toivotaan tuovan yritykselle uusia asiakkaita, nostavan yrityksen imagoa ja parantavan sen kannattavuutta.
Verkkosivujen suunnittelu ja toteutus oli haasteellista, mutta mielenkiintoista. Ongelmia tuotti muun muassa verkkosivujen tekemiseen perehdyttävä kurssi, joka ei toteutunutkaan koulussamme. Oman opettelun ja perehtymisen avulla sai kuitenkin paljon aikaan, ja pienestä viivästymisestä huolimatta työ valmistui kohtuullisessa ajassa. Lopputulos oli onnistunut, ja siitä uskotaan olevan paljon hyötyä toimeksiantajalle.