Näkövammaisen lapsen maastohiihdon opastaminen fysioterapeuttiopiskelijan toteuttamana
Komulainen, Laura (2009)
Komulainen, Laura
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179599
Tiivistelmä
Lähtökohtana opinnäytetyössä oli näkövammaisen lapsen maastohiihdon opastaminen fysioterapeuttiopiskelijan toteuttamana. Työn tavoitteena oli kerätä kokemusperäistä sekä teoriatietoa näkövammaisen lapsen opashiihtäjänä toimimisesta siitä kiinnostuneille.
Opinnäytetyön toimeksianto tuli Näkövammaisten Keskusliiton liikuntatoimelta. Näkövammaisen pojan perhe oli ollut yhteydessä Näkövammaisten Keskusliiton liikuntatoimeen, koska he halusivat pojalleen ulkopuolisen hiihto-oppaan. Perheen isä oli aikaisemmin opastanut poikaa, mutta koska isä ei pysynyt enää poikansa vauhdissa, tuli perheen ulkopuolinen opastaja kyseeseen.
Näkövammaisten Keskusliiton liikuntatoimi osoitti halunsa tukea opinnäytetyötä, rahoituksella Sokeain lasten tukisäätiön kautta. Opinnäytetyön aineiston kerääminen tehtiin laadullisen tutkimuksen menetelmillä. Opinnäytetyön aineistonkeruu toteutettiin yhteisinä harjoituksina pojan kanssa, joiden tavoitteena oli tuleviin kilpailuihin harjoitteleminen. Harjoitukset oli suunniteltu etukäteen ja niitä sovellettiin tarvittaessa olosuhteitten mukaisiksi. Harjoituskauden jälkeen osallistuttiin kilpailuihin.
Opinnäytetyöhön on kerätty harjoituksissa ja kilpailuissa oppaana toimimisesta saatuja kokemuksia. Työn tuloksena on yhteenveto asioista, joita harjoittamalla voi kehittää taitoja näkövammaisen lapsen hiihto-opas toiminnasta. Yhteenvetona voidaan todeta, että harjoituksissa onnistuneiden suoritusten ja kehityksen kannalta on tärkeää kiinnittää huomiota seuraaviin asioihin: fyysisen ja sanallisen opastamisen yhdistäminen, suorituspalautteen antaminen, leikkimielisyys ja tasapainon harjoittaminen. Huomioimalla seuraavat asiat voi oppaaksi aikovat tai oppaana toimivat kehittää opastamistaitojaan: opastamispaikka, fyysisen kontaktin käyttö, hiihtovauhdin sovittaminen opastettavan hiihtovauhtiin, äänenkäyttö, yhteisesti sovitut opastamiskomennot ja olosuhteet.
Opinnäytetyön toimeksianto tuli Näkövammaisten Keskusliiton liikuntatoimelta. Näkövammaisen pojan perhe oli ollut yhteydessä Näkövammaisten Keskusliiton liikuntatoimeen, koska he halusivat pojalleen ulkopuolisen hiihto-oppaan. Perheen isä oli aikaisemmin opastanut poikaa, mutta koska isä ei pysynyt enää poikansa vauhdissa, tuli perheen ulkopuolinen opastaja kyseeseen.
Näkövammaisten Keskusliiton liikuntatoimi osoitti halunsa tukea opinnäytetyötä, rahoituksella Sokeain lasten tukisäätiön kautta. Opinnäytetyön aineiston kerääminen tehtiin laadullisen tutkimuksen menetelmillä. Opinnäytetyön aineistonkeruu toteutettiin yhteisinä harjoituksina pojan kanssa, joiden tavoitteena oli tuleviin kilpailuihin harjoitteleminen. Harjoitukset oli suunniteltu etukäteen ja niitä sovellettiin tarvittaessa olosuhteitten mukaisiksi. Harjoituskauden jälkeen osallistuttiin kilpailuihin.
Opinnäytetyöhön on kerätty harjoituksissa ja kilpailuissa oppaana toimimisesta saatuja kokemuksia. Työn tuloksena on yhteenveto asioista, joita harjoittamalla voi kehittää taitoja näkövammaisen lapsen hiihto-opas toiminnasta. Yhteenvetona voidaan todeta, että harjoituksissa onnistuneiden suoritusten ja kehityksen kannalta on tärkeää kiinnittää huomiota seuraaviin asioihin: fyysisen ja sanallisen opastamisen yhdistäminen, suorituspalautteen antaminen, leikkimielisyys ja tasapainon harjoittaminen. Huomioimalla seuraavat asiat voi oppaaksi aikovat tai oppaana toimivat kehittää opastamistaitojaan: opastamispaikka, fyysisen kontaktin käyttö, hiihtovauhdin sovittaminen opastettavan hiihtovauhtiin, äänenkäyttö, yhteisesti sovitut opastamiskomennot ja olosuhteet.