Kannonnostokourien tuotteistaminen ja tuotannonohjaus
Kuvaja, Aki (2010)
Kuvaja, Aki
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179574
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö tehtiin Terosa Oy:lle. Insinöörityön tarkoitus oli kehittää kannonnostokourien markkinointia ja valmistusta tuotteistamisen ja uuden toiminnanohjausohjelmiston avulla.
Insinöörityön tavoite oli kaksiosainen. Ensimmäinen työ oli kehittää ja rakentaa yrityksen valmistamien uusien kannonnostokourien markkinointia tuotteistamisen avulla. Insinöörityön tehtävä tässä vaiheessa oli kehittää ja luoda tuotteelle toimivat markkinointiaineistot ja markkinoinninkeinot. Toisena vaiheena oli ottaa käyttöön uusi toiminnanohjausohjelmisto, jonka avulla voitaisiin tulevaisuudessa hoitaa kannonnostokourien ja muiden yrityksen tuotteiden tuotannonohjaus.
Insinöörityön ensimmäisessä osassa tehtiin markkinointisuunnitelma, jonka mukaisesti lähdettiin kehittämään markkinointia. Kannonnostokouria varten suunniteltiin ja valmistettiin uudet markkinointimateriaalit, jotka koostuivat tuotteita esittelevistä paperiesitteistä ja videoesityksistä. Lisäksi yrityksen kotisivut uudistettiin kokonaan ja päivitettiin tiedoiltaan ajantasaisiksi. Toisessa osassa otettiin käyttöön uusi toiminnanohjausohjelmisto, jonka tehtävä oli uudistaa yrityksen tuotannonohjaus ja helpottaa kannonnostokourien kaltaisten tuotteiden myynnin ja valmistuksen hallinnointia.
Tuotteistamisen ja markkinoinnin tavoitteissa onnistuttiin hyvin ja aikatauluissa pysyttiin pääsääntöisesti hyvin. Samoin toiminnanohjausohjelmiston käyttöönotto sujui aikataulussa ja on otettu jo tietyiltä osin käyttöön yrityksessä. Koska molemmat projektit vaativat pitkäjänteisen työn, tulevat ne jatkumaan vielä pitkään tämän insinöörityön jälkeen.
Insinöörityön tavoite oli kaksiosainen. Ensimmäinen työ oli kehittää ja rakentaa yrityksen valmistamien uusien kannonnostokourien markkinointia tuotteistamisen avulla. Insinöörityön tehtävä tässä vaiheessa oli kehittää ja luoda tuotteelle toimivat markkinointiaineistot ja markkinoinninkeinot. Toisena vaiheena oli ottaa käyttöön uusi toiminnanohjausohjelmisto, jonka avulla voitaisiin tulevaisuudessa hoitaa kannonnostokourien ja muiden yrityksen tuotteiden tuotannonohjaus.
Insinöörityön ensimmäisessä osassa tehtiin markkinointisuunnitelma, jonka mukaisesti lähdettiin kehittämään markkinointia. Kannonnostokouria varten suunniteltiin ja valmistettiin uudet markkinointimateriaalit, jotka koostuivat tuotteita esittelevistä paperiesitteistä ja videoesityksistä. Lisäksi yrityksen kotisivut uudistettiin kokonaan ja päivitettiin tiedoiltaan ajantasaisiksi. Toisessa osassa otettiin käyttöön uusi toiminnanohjausohjelmisto, jonka tehtävä oli uudistaa yrityksen tuotannonohjaus ja helpottaa kannonnostokourien kaltaisten tuotteiden myynnin ja valmistuksen hallinnointia.
Tuotteistamisen ja markkinoinnin tavoitteissa onnistuttiin hyvin ja aikatauluissa pysyttiin pääsääntöisesti hyvin. Samoin toiminnanohjausohjelmiston käyttöönotto sujui aikataulussa ja on otettu jo tietyiltä osin käyttöön yrityksessä. Koska molemmat projektit vaativat pitkäjänteisen työn, tulevat ne jatkumaan vielä pitkään tämän insinöörityön jälkeen.