Credit Management : How to improve Tamfelts internal credit management processes?
Heinola, Henri (2010)
Heinola, Henri
Hämeen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179505
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Tamfelt Oyj Abp. Tamfelt on yksi maailman johtavista teknisten tekstiilien toimittajista. Globaali taloudellinen taantuma on heikentänyt Tamfeltin asiakkaiden taloudellista tilannetta erityisesti Pohjois-Amerikassa, ja Tamfeltin luottoriski on kasvanut. Luottoriskin kasvusta johtuen Tamfelt haluaa panostaa entistä enemmän luotonhallintaan.
Opinnäytetyön tutkimuskysymys oli ”Miten parantaa Tamfeltin sisäisiä luotonhallinta prosesseja?” Tutkimuskysymys jaettiin neljään päätavoitteeseen. Opinnäytetyön ensimmäinen tavoite oli kuvata ja analysoida nykyistä luotonhallintajärjestelmää. Toinen tavoite oli arvioida Tamfeltin taloudellinen ja poliittinen riski. Kolmas tavoite oli laskea Tamfeltin myyntisaatavien kiertonopeus ja sen lyhentämisestä saatavat pääomakustannussäästöt. Neljäs tavoite oli tehdä kehitysehdotuksia.
Teoria osuus on tehty tekemällä empiiristä tutkimusta aiheesta. Käytännön osuus pohjautuu oman työkokemukseni kautta ja haastatteluista kerättyihin tietoihin sekä empiirisen tutkimuksen tuloksiin ja teorioihin.
Kehitysehdotukset voidaan jakaa neljään ryhmään. Ne ovat luotonhallinta organisaation sitouttaminen vastuualueisiin, uusien luotonhallintaa avustavien SAP-toiminnallisuuksien käyttöönotto, toimitusaikaan sidottujen maksuehtojen poistaminen ja myyntisaatavien aktiivisempi tarkkailu.
Opinnäytetyön tutkimuskysymys oli ”Miten parantaa Tamfeltin sisäisiä luotonhallinta prosesseja?” Tutkimuskysymys jaettiin neljään päätavoitteeseen. Opinnäytetyön ensimmäinen tavoite oli kuvata ja analysoida nykyistä luotonhallintajärjestelmää. Toinen tavoite oli arvioida Tamfeltin taloudellinen ja poliittinen riski. Kolmas tavoite oli laskea Tamfeltin myyntisaatavien kiertonopeus ja sen lyhentämisestä saatavat pääomakustannussäästöt. Neljäs tavoite oli tehdä kehitysehdotuksia.
Teoria osuus on tehty tekemällä empiiristä tutkimusta aiheesta. Käytännön osuus pohjautuu oman työkokemukseni kautta ja haastatteluista kerättyihin tietoihin sekä empiirisen tutkimuksen tuloksiin ja teorioihin.
Kehitysehdotukset voidaan jakaa neljään ryhmään. Ne ovat luotonhallinta organisaation sitouttaminen vastuualueisiin, uusien luotonhallintaa avustavien SAP-toiminnallisuuksien käyttöönotto, toimitusaikaan sidottujen maksuehtojen poistaminen ja myyntisaatavien aktiivisempi tarkkailu.