KAIKKI MUKAAN! : Erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten taide- ja kulttuuritoiminta kouluympäristössä
Näsi, Jaana; Turtiainen, Soile (2010)
Näsi, Jaana
Turtiainen, Soile
Hämeen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179459
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli toimeksiantajamme Lasten ja nuorten kulttuurikeskus Pii Poon Kamut-toiminnan kehittäminen. Kehitysehdotusten muodostamista varten tutkittiin toiminnan tähän asti tuottamia hyötyjä ja kokemuksia. Tutkimuskysymykset olivat: Miten Kamut-toimintaa voidaan kehittää? Miten mediaperusteisia, ilmaisullisia ja toiminnallisia menetelmiä voidaan hyödyntää lasten ja nuorten taide- ja kulttuuritoiminnassa erityisryhmien kanssa?
Opinnäytetyön aikana tutkittiin Pii Poon ja Lempäälän kunnan erityisluokkien yhteistyötä Kamut-toiminnassa. Työssä oli myös kuvattu yleisesti Lasten ja nuorten kulttuurikeskus Pii Poon Kamut-toimintaa. Kuvaus perustuu aikaisemmin Pii Poossa tehtyihin vuosikertomuksiin ja raportteihin. Taustateoriana oli käytetty tietoa erityistä tukea tarvitsevista lapsista ja nuorista sekä taide- ja kulttuurikasvatuksen menetelmistä. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia, asiantuntijahaastatteluja sekä kyselyä.
Tutkimuksessa selvisi, että vaikka Kamut-toiminnassa oli paljon hyvää ja onnistunutta, tulisi myös toteuttaa joitakin muutostoimia. Päällimmäiseksi kehitysehdotukseksi nousi Kamut-toimintaan osallistuvien aikuisten keskinäisen yhteistyön lisääminen. Paremman yhteistyön avulla voidaan kohentaa toimintatapoja, lisätä yhteisöllisyyttä sekä muun muassa tehdä toiminnasta selkokielisempää lapsille ja nuorille. Olennaista tutkimuksen kautta saadussa tiedossa oli, että taide- ja kulttuuritoiminnan eri menetelmiä on mahdollista hyödyntää rajattomasti erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten keskuudessa. Sen avulla voidaan myös tarjota runsaasti hyötyä lasten ja nuorten elämään. Lisäksi tämän opinnäytetyön myötä pääsimme taltioimaan paljon tietoa, joka oli ollut aikaisemmin vain piilotietona Kamut-toiminnasta.
Opinnäytetyön aikana tutkittiin Pii Poon ja Lempäälän kunnan erityisluokkien yhteistyötä Kamut-toiminnassa. Työssä oli myös kuvattu yleisesti Lasten ja nuorten kulttuurikeskus Pii Poon Kamut-toimintaa. Kuvaus perustuu aikaisemmin Pii Poossa tehtyihin vuosikertomuksiin ja raportteihin. Taustateoriana oli käytetty tietoa erityistä tukea tarvitsevista lapsista ja nuorista sekä taide- ja kulttuurikasvatuksen menetelmistä. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia, asiantuntijahaastatteluja sekä kyselyä.
Tutkimuksessa selvisi, että vaikka Kamut-toiminnassa oli paljon hyvää ja onnistunutta, tulisi myös toteuttaa joitakin muutostoimia. Päällimmäiseksi kehitysehdotukseksi nousi Kamut-toimintaan osallistuvien aikuisten keskinäisen yhteistyön lisääminen. Paremman yhteistyön avulla voidaan kohentaa toimintatapoja, lisätä yhteisöllisyyttä sekä muun muassa tehdä toiminnasta selkokielisempää lapsille ja nuorille. Olennaista tutkimuksen kautta saadussa tiedossa oli, että taide- ja kulttuuritoiminnan eri menetelmiä on mahdollista hyödyntää rajattomasti erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten keskuudessa. Sen avulla voidaan myös tarjota runsaasti hyötyä lasten ja nuorten elämään. Lisäksi tämän opinnäytetyön myötä pääsimme taltioimaan paljon tietoa, joka oli ollut aikaisemmin vain piilotietona Kamut-toiminnasta.