Opettajat aktiivisiksi, oppilaat liikkuviksi : välituntiliikunnan kehittämistyö Päijät-Hämeen alueen koulussa
Heimala, Patrik; Niskanen, Tapio (2010)
Heimala, Patrik
Niskanen, Tapio
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179457
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179457
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee kehittämistyötä, jonka tarkoituksena oli kehittää Päijät-Hämeen alueella sijaitsevan koulun välituntiliikuntaa. Koulu esiintyy työssämme nimellä yhteistyökoulu. Kehittämistyön päätavoitteena oli välituntiliikunnan kehittämisprosessin alkuun saattaminen yhteistyökoulussa. Kehittämistyön aloittamisen taustalla vaikutti huoli lasten liikkumattomuuden lisääntymisestä sekä halu kehittää ratkaisuja lasten liikunnan määrän lisäämiseksi koulupäivän aikana.
Yhteistyökoulun välituntiliikunnan kehittämistä varten luotiin kolme viikon mittaista teemajaksoa. Kehittämistyön pääasiallisena kohderyhmänä toimi yhteistyökoulun opetushenkilöstö. Teemajaksojen tarkoituksena oli toimia eräänlaisena välituntiliikunnan kehittämisikkunana yhteistyökoulun opetushenkilöstölle, minkä avulla opetushenkilöstö voisi kehittää välituntiliikuntaa myös jatkossa.
Kehittämistyön alussa suoritettiin opetushenkilöstölle alkukysely, jonka tavoitteena oli kartoittaa opetushenkilöstön senhetkinen mielipide koulun välituntiliikunnan tilasta. Kehittämistyön aikana teemajaksojen välitunneilla testattiin liikuntavälinekoria liikunnallisuuden lisääjänä, välituntiohjaajat laitettiin ohjamaan toisia oppilaita sekä hyödynnettiin liikuntasalia välituntikäytössä. Viimeisen teemajakson jälkeen opetushenkilöstölle tehtiin loppukysely, jonka avulla arvioitiin kehittämistyön onnistumista. Kehittämistyön arvioinnin apuna toimi myös tutkimuspäiväkirja, johon kirjattiin havaintoja kehittämistyön ajan.
Kehittämistyölle asetetut tavoitteet saavutettiin pääpiirteissään hyvin. Välituntiliikunnan kehittämisprosessi saatiin hyvin käyntiin yhteistyökoulussa. Teemajaksoilla kokeilluista toiminnoista parhaiten onnistuivat liikuntavälinekori sekä liikuntasalin välituntikäyttö. Välituntiohjaajien ohjaukset osoittivat kehittämistyön aikana, että välituntiohjaajakäytäntö yhteistyökoulussa kaipaa vielä kehittämistä. Tämänkaltainen teemajaksopainotteinen kehittämistyö on kuitenkin toimiva keino vaikuttaa koulun välituntiliikunnan alkuun saattamiseen lyhyellä ajanjaksolla. Teemajaksoja voidaan pitää tämän kehittämistyön löydöksenä.
Yhteistyökoulun välituntiliikunnan kehittämistä varten luotiin kolme viikon mittaista teemajaksoa. Kehittämistyön pääasiallisena kohderyhmänä toimi yhteistyökoulun opetushenkilöstö. Teemajaksojen tarkoituksena oli toimia eräänlaisena välituntiliikunnan kehittämisikkunana yhteistyökoulun opetushenkilöstölle, minkä avulla opetushenkilöstö voisi kehittää välituntiliikuntaa myös jatkossa.
Kehittämistyön alussa suoritettiin opetushenkilöstölle alkukysely, jonka tavoitteena oli kartoittaa opetushenkilöstön senhetkinen mielipide koulun välituntiliikunnan tilasta. Kehittämistyön aikana teemajaksojen välitunneilla testattiin liikuntavälinekoria liikunnallisuuden lisääjänä, välituntiohjaajat laitettiin ohjamaan toisia oppilaita sekä hyödynnettiin liikuntasalia välituntikäytössä. Viimeisen teemajakson jälkeen opetushenkilöstölle tehtiin loppukysely, jonka avulla arvioitiin kehittämistyön onnistumista. Kehittämistyön arvioinnin apuna toimi myös tutkimuspäiväkirja, johon kirjattiin havaintoja kehittämistyön ajan.
Kehittämistyölle asetetut tavoitteet saavutettiin pääpiirteissään hyvin. Välituntiliikunnan kehittämisprosessi saatiin hyvin käyntiin yhteistyökoulussa. Teemajaksoilla kokeilluista toiminnoista parhaiten onnistuivat liikuntavälinekori sekä liikuntasalin välituntikäyttö. Välituntiohjaajien ohjaukset osoittivat kehittämistyön aikana, että välituntiohjaajakäytäntö yhteistyökoulussa kaipaa vielä kehittämistä. Tämänkaltainen teemajaksopainotteinen kehittämistyö on kuitenkin toimiva keino vaikuttaa koulun välituntiliikunnan alkuun saattamiseen lyhyellä ajanjaksolla. Teemajaksoja voidaan pitää tämän kehittämistyön löydöksenä.