Adobe Connect Pro ohjauksen apuna
Koukkari, Katja (2010)
Koukkari, Katja
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179441
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179441
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tavoitteena on tarkastella, miten suunnittelijat ja opiskelijat kokevat Adobe Connect Pro -ohjelman käytön ohjauksen apuna sekä miten käytettävä ohjelma on sekä teknisesti että pedagogisesti. Teoriaosuudessa tarkastelen mm. sulautuvaa opetusta ja verkko-ohjauksen erityispiirteitä. Internet tarjoaa mahdollisuuksia sekä eriaikaiseen että reaaliaikaiseen viestintään. Perinteisesti verkkokurssin viestintä on ollut eriaikaista tekstipohjaisuuteen perustuvaa viestintää. Nykyisin verkko-ohjauksessa hyödynnetään yhä enemmän myös reaaliaikaista vuorovaikutusta, joka mahdollistuu esimerkiksi ohjelmilla, jotka yhdistävät kuvaa ja ääntä, kuten Adobe Connect Pro -verkkokokousjärjestelmä (ACP).
Kehittämistyöhöni osallistui kaksi suunnittelijaa omien pitkäkestoista koulutusta suorittavien opiskelijaryhmiensä kanssa. Kehittämistyöni on lähellä kvalitatiivista tapaustutkimusta. Opiskelijat täyttivät Moodle-oppimisympäristössä nettipohjaisen kyselylomakkeen, jossa he kertoivat kokemuksiaan ACP:n käytöstä. Suunnittelijat puolestaan kirjoittivat vapaamuotoisen kirjoitelman omista ACP kokemuksistaan. Lisäksi haastattelin suunnittelijoita tarkoituksena tarkentaa heidän kirjoitelmissa esille tuomiaan asioita. Haastattelu suoritettiin parihaastatteluna ja tavoitteena oli haastattelun keskustelunomaisuus.
Sekä suunnittelijat että opiskelijat kokivat ACP:n pääosin hyvänä ja toimivana etäohjauksen välineenä. ACP:n etuna on ennen kaikkea joustavuus ajan ja paikan suhteen, ohjauksen reaaliaikaisuus, läsnäolon tunne, yhteisen dokumentin jakaminen sekä tehokas ajankäyttö. Ääniongelmat ja päälle puhuminen koettiin suurimpina ongelmina. Kaiken kaikkiaan ohjaus ACP:n välityksellä koettiin tehokkaaksi ja ohjelma myös pedagogisesti hyödylliseksi. Asiat saatiin hoidettua yhden istunnon aikana ja se koettiin opintojen edistämisen kannalta hyödylliseksi.
Avainsanat: ohjaus, verkko-ohjaus, sulautuva opetus, Adobe Connect Pro, käytettävyys
Kehittämistyöhöni osallistui kaksi suunnittelijaa omien pitkäkestoista koulutusta suorittavien opiskelijaryhmiensä kanssa. Kehittämistyöni on lähellä kvalitatiivista tapaustutkimusta. Opiskelijat täyttivät Moodle-oppimisympäristössä nettipohjaisen kyselylomakkeen, jossa he kertoivat kokemuksiaan ACP:n käytöstä. Suunnittelijat puolestaan kirjoittivat vapaamuotoisen kirjoitelman omista ACP kokemuksistaan. Lisäksi haastattelin suunnittelijoita tarkoituksena tarkentaa heidän kirjoitelmissa esille tuomiaan asioita. Haastattelu suoritettiin parihaastatteluna ja tavoitteena oli haastattelun keskustelunomaisuus.
Sekä suunnittelijat että opiskelijat kokivat ACP:n pääosin hyvänä ja toimivana etäohjauksen välineenä. ACP:n etuna on ennen kaikkea joustavuus ajan ja paikan suhteen, ohjauksen reaaliaikaisuus, läsnäolon tunne, yhteisen dokumentin jakaminen sekä tehokas ajankäyttö. Ääniongelmat ja päälle puhuminen koettiin suurimpina ongelmina. Kaiken kaikkiaan ohjaus ACP:n välityksellä koettiin tehokkaaksi ja ohjelma myös pedagogisesti hyödylliseksi. Asiat saatiin hoidettua yhden istunnon aikana ja se koettiin opintojen edistämisen kannalta hyödylliseksi.
Avainsanat: ohjaus, verkko-ohjaus, sulautuva opetus, Adobe Connect Pro, käytettävyys