Innovaatioiden luomisen haasteet
Savander, Harri; Talasniemi, Simo (2010)
Savander, Harri
Talasniemi, Simo
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179428
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee innovaatioiden luomista keksijöiden näkökulmasta. Tutkimuksen toimeksiantaja on Savonia-ammattikorkeakoulun Korkeakouluverkoston innovaatiopalvelut (KIP) –hanke. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mikä innovaation luomisessa on vaikeaa ja mitkä ovat keksintöjen kaupallistamisen esteet keksijöiden mielestä. Toinen tavoite oli tuottaa toimeksiantajallemme tietoa, miten tärkeänä keksijät kokivat heille suunnatun KIP –hankkeen organisoiman Tulevaisuuden tuotteet –palvelukonseptin.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta. Aineistonkeruu tapahtui teemahaastattelua käyttäen. Haastattelut toteutettiin 14.12.2009–4.2.2010 välisenä aikana ja niihin osallistui yhdeksän henkilöä. Haastattelut litteroitiin tekstinkäsittelyohjelmalla, jonka jälkeen ne koodattiin ja lopuksi analysoitiin teemoittelun avulla.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että yleisin syy innovaation epäonnistumiseen on keksinnön kaupallistamisen epäonnistuminen. Keksinnön kaupallistamisen epäonnistumisen kolme suurinta syytä ovat rahoituksen, osaamisen ja ajan puute. Suurin yksittäinen syy on kuitenkin raha, koska se vaikuttaa myös kaikkiin muihin epäonnistumisen syihin. Tulevaisuuden tuotteet –palvelukonsepti sai loistavan vastaanoton. Keksijät pitivät sitä ainutlaatuisena keksintöjensä markkinointi- ja myyntikeinona, koska tuotteita pystyttiin testaamaan oikeilla kuluttajilla oikeassa ympäristössä.
Tutkimuksen mukaan innovaation luominen on haastava ja pitkä prosessi, jossa tarvitaan monenlaista asiantuntemusta. Tämän johdosta KIP –hankkeen ja Tulevaisuuden tuotteet –palvelukonseptin kehittäminen on erittäin tärkeää, koska niillä on merkittävä rooli innovaatioiden löytämisessä ja luomisessa Pohjois-Savossa.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta. Aineistonkeruu tapahtui teemahaastattelua käyttäen. Haastattelut toteutettiin 14.12.2009–4.2.2010 välisenä aikana ja niihin osallistui yhdeksän henkilöä. Haastattelut litteroitiin tekstinkäsittelyohjelmalla, jonka jälkeen ne koodattiin ja lopuksi analysoitiin teemoittelun avulla.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että yleisin syy innovaation epäonnistumiseen on keksinnön kaupallistamisen epäonnistuminen. Keksinnön kaupallistamisen epäonnistumisen kolme suurinta syytä ovat rahoituksen, osaamisen ja ajan puute. Suurin yksittäinen syy on kuitenkin raha, koska se vaikuttaa myös kaikkiin muihin epäonnistumisen syihin. Tulevaisuuden tuotteet –palvelukonsepti sai loistavan vastaanoton. Keksijät pitivät sitä ainutlaatuisena keksintöjensä markkinointi- ja myyntikeinona, koska tuotteita pystyttiin testaamaan oikeilla kuluttajilla oikeassa ympäristössä.
Tutkimuksen mukaan innovaation luominen on haastava ja pitkä prosessi, jossa tarvitaan monenlaista asiantuntemusta. Tämän johdosta KIP –hankkeen ja Tulevaisuuden tuotteet –palvelukonseptin kehittäminen on erittäin tärkeää, koska niillä on merkittävä rooli innovaatioiden löytämisessä ja luomisessa Pohjois-Savossa.