Tuiki tuiki tähtönen : vuorovaikutusleikkiopas
Kaisto, Varpu; Finnilä, Eveliina (2010)
Kaisto, Varpu
Finnilä, Eveliina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179423
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on rakentaa ja vahvistaa lapsen sekä vanhemman välistä vuorovaikutusta vuorovaikutusleikkioppaan avulla. Vuorovaikutusleikkioppaassa on kerrottu yksinkertaisesti ja lyhyesti mitä vuorovaikutus, katse, hoiva, kosketus ja tunteiden näyttäminen viestivät lapselle. Oppaassa on perinteisiä loruja ja leikkejä sekä lasten värikkäitä piirustuksia.
Onnelan lastenkodin ja perhekuntoutusyksikön lasten ja vanhempien välillä voi olla usein varhaisen vuorovaikutuksen ongelmia. Vuorovaikutusleikkiopas on tarkoitettu työvälineeksi Onnelan lastenkodin ja Perhekuntoutusyksikön lasten vanhemmille, sijais- ja adoptiovanhemmille sekä molempien yksiköiden työntekijöille.
Opinnäytetyön merkitys ammattialalle näkyy työvälineenä Onnelan ja Perhekuntoutusyksikön työntekijöiden työssä. Työntekijöiden avulla opas siirtyy perheiden koteihin, jonka vaikutus näkyy vahvempana vuorovaikutuksena lapsen ja vanhemman välillä. Oppaan tekijöille opas on yksi tarpeellinen työväline yhteisöpedagogin työhön. Opasta voidaan käyttää työvälineenä vuorovaikutuksen lisäämiseksi työskennellessä lasten ja perheiden kanssa. Opasta hyödynnetään meneillään olevassa Lohikentän juhla 2010- hankkeessa. Hankkeessa toimii perhekerho kevään 2010 aikana. Opas luovutetaan perhekerhon perheiden käyttöön. Toinen oppaan tekijöistä markkinoi opasta mahdollisesti tulevassa projektissaan muihin työyhteisöihin syksyn 2010 aikana.
Toiminnallisen opinnäytetyön produktin saavuttamiseksi tehtiin laadullinen tutkimus. Tutkimuksessa selvitettiin produktin tarpeellisuutta, Theraplay-menetelmän tunnettavuutta ja kokemuksia sekä oppaan mahdolliset kehittämisideat toteuttamalla teemahaastattelu kohderyhmän työntekijöille ja vanhemmille. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin puolistrukturoidulla kysymyksillä kahdeksaa Onnelan ja perhekuntoutusyksikön työntekijää sekä kahta yksiköiden lasten vanhempaa. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysi menetelmällä. Haastattelut tukivat lähtökohtaolettamusta eli opas nähtiin erittäin tarpeellisena työvälineenä.
Opinnäytetyön tilasi Onnelan lastenkoti. Tilaus laajeni myös Perhekuntoutusyksikköön.
Onnelan lastenkodin ja perhekuntoutusyksikön lasten ja vanhempien välillä voi olla usein varhaisen vuorovaikutuksen ongelmia. Vuorovaikutusleikkiopas on tarkoitettu työvälineeksi Onnelan lastenkodin ja Perhekuntoutusyksikön lasten vanhemmille, sijais- ja adoptiovanhemmille sekä molempien yksiköiden työntekijöille.
Opinnäytetyön merkitys ammattialalle näkyy työvälineenä Onnelan ja Perhekuntoutusyksikön työntekijöiden työssä. Työntekijöiden avulla opas siirtyy perheiden koteihin, jonka vaikutus näkyy vahvempana vuorovaikutuksena lapsen ja vanhemman välillä. Oppaan tekijöille opas on yksi tarpeellinen työväline yhteisöpedagogin työhön. Opasta voidaan käyttää työvälineenä vuorovaikutuksen lisäämiseksi työskennellessä lasten ja perheiden kanssa. Opasta hyödynnetään meneillään olevassa Lohikentän juhla 2010- hankkeessa. Hankkeessa toimii perhekerho kevään 2010 aikana. Opas luovutetaan perhekerhon perheiden käyttöön. Toinen oppaan tekijöistä markkinoi opasta mahdollisesti tulevassa projektissaan muihin työyhteisöihin syksyn 2010 aikana.
Toiminnallisen opinnäytetyön produktin saavuttamiseksi tehtiin laadullinen tutkimus. Tutkimuksessa selvitettiin produktin tarpeellisuutta, Theraplay-menetelmän tunnettavuutta ja kokemuksia sekä oppaan mahdolliset kehittämisideat toteuttamalla teemahaastattelu kohderyhmän työntekijöille ja vanhemmille. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin puolistrukturoidulla kysymyksillä kahdeksaa Onnelan ja perhekuntoutusyksikön työntekijää sekä kahta yksiköiden lasten vanhempaa. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysi menetelmällä. Haastattelut tukivat lähtökohtaolettamusta eli opas nähtiin erittäin tarpeellisena työvälineenä.
Opinnäytetyön tilasi Onnelan lastenkoti. Tilaus laajeni myös Perhekuntoutusyksikköön.