Monikulttuurisen ryhmän opettaminen : haasteet opetusmenetelmällisestä näkökulmasta
Siimekselä, Milla; Tarvainen, Minna (2010)
Siimekselä, Milla
Tarvainen, Minna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005169399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005169399
Tiivistelmä
Monikulttuurisuuteen ja kulttuurienväliseen vuorovaikutukseen liittyvät kysymykset ovat nousseet merkittäviksi suomalaisessa yhteiskunnassa ja täten myös ammatillisissa oppilaitoksissa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa kirjallisuuden, aiempien tutkimusten, asiantuntijahaastatteluiden sekä kirjoittajien omien havaintojen perusteella ammattikorkeakoulujen monikulttuuristen ryhmien opettajilta vaadittuja kompetensseja. Erityisesti kehittämishankkeessa keskityttiin pohtimaan tutkivan oppimisen ja ongelmaperustaisen oppimisen strategioiden käyttämistä monikulttuurisen ryhmän opetuksessa.
Tutkimus toteutettiin fokusryhmähaastatteluna, johon osallistui kolme Savonia -ammattikorkeakoulun liiketalouden opettajaa. Kaikki mukana olleet opettajat ovat opettaneet monikulttuurisia ryhmiä sekä käyttäneet opetuksessaan joko tutkivan opettamisen tai ongelmaperustaisen opettamisen menetelmiä.
Haasteita opettajan työhön haastattelun perusteella aiheuttavat asiat liittyivät opettajien kulttuuritaitoihin, viestintätaitoihin, substanssiosaamiseen, opetusmenetelmiin ja monikulttuurisen ryhmän tuomiin muihin haasteisiin. Haastattelun näkökulmat olivat hyvin yhdenmukaisia kirjallisuuden kautta esille tulleiden näkökulmien kanssa.
Tutkimus toteutettiin fokusryhmähaastatteluna, johon osallistui kolme Savonia -ammattikorkeakoulun liiketalouden opettajaa. Kaikki mukana olleet opettajat ovat opettaneet monikulttuurisia ryhmiä sekä käyttäneet opetuksessaan joko tutkivan opettamisen tai ongelmaperustaisen opettamisen menetelmiä.
Haasteita opettajan työhön haastattelun perusteella aiheuttavat asiat liittyivät opettajien kulttuuritaitoihin, viestintätaitoihin, substanssiosaamiseen, opetusmenetelmiin ja monikulttuurisen ryhmän tuomiin muihin haasteisiin. Haastattelun näkökulmat olivat hyvin yhdenmukaisia kirjallisuuden kautta esille tulleiden näkökulmien kanssa.