Levynkansitaiteen digitoituminen : Musiikkipakkausten formaattimuutosten tarkastelua digitoitumisen näkökulmasta
Tervo, Ville (2010)
Tervo, Ville
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005169396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005169396
Tiivistelmä
Levynkansien merkitys sekä musiikkipakkauksena, että musiikkia ilmentävänä visuaalisena komponenttina on muuttunut merkittävästi musiikin sähköistymisen myötä. Verkossa myytävät ja sieltä ladattavat tiedostot eivät tarvitse pakkausta suojakseen. Samalla kansitaide on menettänyt asemansa web-sivuille, videoille, soittoäänille ja näitä yhdisteleville multimediatoteutuksille. Levynkansitaide ei ole vielä toistaiseksi löytänyt uutta, yhtenäistä formaattia digitaalisessa maailmassa.
Musiikkijulkaisujen kirjo on tällä hetkellä laaja ja reaktiot levynkansitaiteen sekä musiikin visuaalisen markkinoinnin muutoksiin vaihtelevat yhtälailla. Suuret, monikansalliset levy-yhtiöt näyttävät keskittyvän albumimyynnin pelastamiseen fokusoimalla resurssejaan yksittäisten musiikkilatausten kääntämiseksi albumivoittoisempaan suuntaan. Marginaalisemman musiikin parissa toimivat levy-yhtiöt näyttävät sen sijaan hyödyntävän tietoverkkoja lähinnä fyysisten äänitteiden markkinoinnissa, keskittäen suurimmat rahalliset panokset edelleen levynkansiin ja musiikkipakkausten laadukkuuteen.
Yhtenevän, digitaalisen levynkansiformaatin puuttuessa musiikkiin liittyvä visuaalinen suunnittelu on fragmentoitunut hajanaisiksi palasiksi kaikille median osa-alueille. Musiikin parissa työskentelevät graafiset suunnittelijat ovat haasteellisen tehtävän edessä luoviessaan erilaisten julkaisumuotojen välillä, yrittäen löytää ratkaisua joka palvelisi lopputuotetta mahdollisimman monessa eri julkaisuympäristössä.
Musiikin digitoituminen on muuttanut kokonaisen teollisuudenhaaran toimintamallia ja samalla myös visuaalisen suunnittelijan työtehtävät musiikkiteollisuuden parissa ovat kokeneet muodonmuutoksen. Tämä opinnäytetyö pyrkii valottamaan levynkansitaiteen nykytilaa ja tulevaisuutta historiallisten analogioiden, alan toimijoiden esittämien mielipiteiden sekä esimerkkien avulla. Opinnäytetyössä käsitellään myös levynkansien suunnitteluprosessia, jossa lähdemateriaalin perusteella tehtyjä havaintoja ja johtopäätöksiä on pyritty hyödyntämään.
Musiikkijulkaisujen kirjo on tällä hetkellä laaja ja reaktiot levynkansitaiteen sekä musiikin visuaalisen markkinoinnin muutoksiin vaihtelevat yhtälailla. Suuret, monikansalliset levy-yhtiöt näyttävät keskittyvän albumimyynnin pelastamiseen fokusoimalla resurssejaan yksittäisten musiikkilatausten kääntämiseksi albumivoittoisempaan suuntaan. Marginaalisemman musiikin parissa toimivat levy-yhtiöt näyttävät sen sijaan hyödyntävän tietoverkkoja lähinnä fyysisten äänitteiden markkinoinnissa, keskittäen suurimmat rahalliset panokset edelleen levynkansiin ja musiikkipakkausten laadukkuuteen.
Yhtenevän, digitaalisen levynkansiformaatin puuttuessa musiikkiin liittyvä visuaalinen suunnittelu on fragmentoitunut hajanaisiksi palasiksi kaikille median osa-alueille. Musiikin parissa työskentelevät graafiset suunnittelijat ovat haasteellisen tehtävän edessä luoviessaan erilaisten julkaisumuotojen välillä, yrittäen löytää ratkaisua joka palvelisi lopputuotetta mahdollisimman monessa eri julkaisuympäristössä.
Musiikin digitoituminen on muuttanut kokonaisen teollisuudenhaaran toimintamallia ja samalla myös visuaalisen suunnittelijan työtehtävät musiikkiteollisuuden parissa ovat kokeneet muodonmuutoksen. Tämä opinnäytetyö pyrkii valottamaan levynkansitaiteen nykytilaa ja tulevaisuutta historiallisten analogioiden, alan toimijoiden esittämien mielipiteiden sekä esimerkkien avulla. Opinnäytetyössä käsitellään myös levynkansien suunnitteluprosessia, jossa lähdemateriaalin perusteella tehtyjä havaintoja ja johtopäätöksiä on pyritty hyödyntämään.